الخميس، 19 يناير 2012

الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر

أحب أبتدي بحكاية بطلها خالي، واحد زاي أي واحد، بيدور على لقمة العيش، ملقهاش في مصر بس لقاها في السعودية، عادي لغاية دلوقتي.

بس إلي مش عادي إنه يكون في الشارع ماشي عشان يكمل شغله يطلع عليه مجموعة و ينزلوا فيه ضرب عشان مدخلش الجامع يصلي!!!.

الصلاة مش عيب، بس برضوه العمل عبادة؟!؟!، و لا مقولة برضوه؟؟؟؟.

ناس كتيرة فرحانة ببداية فرع الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر في مصر!!!، و كان فيه تصريح مش عارف من مين، إن تسليحهم هيكون عصيان كهربا!!!، تسليحهم؟؟؟، و عصيان كهربا؟؟؟، ليه؟؟؟.

كل ده عشان تنهي عن المنكر؟؟؟، ماهو فيه مباحث الأداب، شرطة المصنفات الفنية و الداخلية كلها، يعني فيه أدوات كتيرة في الدولة، إنتوا بقى مين؟؟؟.

يعني مثال ظريف، و أسف إني أخد المثال ده، طفلين في الشارع( إلي بيقال عليهم أطفال الشوارع) بيعملوا الفحشاء مع بعض، إيه هتكهربوهم، و لا هتقتلوهم؟؟؟؟، معنهم موجودين في الشارع عشان مفيش مكان تاني، الشارع ده بيتهم.

بدل ماتصرفوا فلوس على شرا عصيان كهربا من دول الكفار، إصرفوهم على بيوت تلم الأطفال ديه من الشارع، و على فكرة مبقوش أطفال، دول بقوا أجيال.

و بعدين حضراتكم يعني لا مؤاخذة، مين وصاكم على الشعب؟؟؟، إيمان منكم، و خوف على مصلحة البني أدمين؟؟؟.

ده موقف مشرف، عاوزين كل الناس تدخل الجنة عشان ميكونش مصيرهم النار!!!.

بس فيه مقولة عجبتني" لما كله هيدخل الجنة، مين هيدخل النار؟؟"، ثانياً هي النار إتعمليت ليه؟؟؟، مش عشان فيه ناس هتدخل فيها؟؟؟، طيب واحد عاوز يدخل النار إنت بقى عاوز تمنعه ليه؟؟؟، ديه أرزاق!!!.

سيبكوا من الكلام ده، أولاً إنتم ملكومش أي حق إنكم تنصبوا نفسكم دراع الله على الأرض، طيب السعودية عملوا كده عشان تشارك في السلطة و سياسات داخلية بينهم.

إنتوا بقى هتشاركوا مين؟؟؟.

ثانياً أنا مش عاوز أصلي ، أنا حر، عاوز أرتكب الفحشاء، أنا حر، إنت بقى زعلان ليه، مش عارف ترتكب الفحشاء زايي، بسيطة تعالى و أعلمك.

بس أنا مش طريقي الفحشاء، لإني بخاف ربنا، من غير ماحد يجري ورايا بعصايا كهربا!!!.

بمعنى بغض وجهي عن المنكر، و بمشي بالمعروف!!!.

بسيطة.

إنما حضراتكم، لا عارفين تشتغلوا و لا عارفين تستفادوا بوقتكم!!!، و عاوزين سلطة، و سلطة قوية كمان.

أه زاي مافيه ناس فرحانة بوجودكم، فيه ناس كتيرة زعلانة بوجودكم برضوه و يمكن أكتر من الفرحانين بكتير.

بس في ديه أحب أقولكم بجد، مصر مش زاي السعودية، إنتوا معاكم عصيان كهربا فيه غيركم معاه سلاح ألي، يا حزن أهلكم عليكم ، ده هيروح منكم شهدا كتير!!!.

بس مش عارف إزاي مغتصب سلطة، يبقى شهيد؟؟؟.

أو بمعنى إيه الفرق بينكم و بين البلطجي!!!، هو بيخوفني، و إنتوا كمان بتخوفوني.

إنتوا بتغتصبوا حريتي، و هو كمان بيغتصب حريتي!!!.

المقارنة لو إستمرت هطول قوي.

يا ريت تخليكوا في حالكوا، إصرفوا الفلوس أياً كانت مسماها تبرعات، تحويلات أياً كان في حاجة تفيد مجتمع، مش تخنق مجتمع مش لاقي أي حاجة، أه و لا فكرة النار بتاكل الكل، يعني الناس مخنوقة و على أخرها، حرام تبقوا إنتوا كبش الفدا للخنقة ديه!!!.

إستفادوا بوقتكم أحسن في أي حاجة، أقولكم إعملوا مجموعة كبيرة و إعملوا شات جماعي مع أي حد في الصومال!!!.

بلاش إعملوا دوري كبير مابينكم للبلي مسافات طويلة، أي حاجة بس سيبكم مني و من غيري، و لا خلاص إتعودتوا على الضرب من الستات!!!.

الله إلي ممكن تكونوا تعرفوه أرحم علينا من ناس فاشلة زيكم، حتى لو كنت حامل لأسمى الدرجات العلمية، بس معاك كمان أسمى درجات الفشل المخي، و ربنا يرحم عبيده.

و للعلم أعلنت السعودية الخبر ده:

اعلن مصدر رسمي ان العاهل السعودي الملك عبد الله بن عبد العزيز اعفى الجمعة رئيس عام هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر، الشيخ عبد العزيز بن حمين الحمين من منصبه من دون ذكر الاسباب.

وتتولى هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر السهر على تطبيق الشريعية الاسلامية وتسير دوريات لاغلاق المحلات خلال اوقات الصلاة ولرصد الخلوات غير الشرعية بين رجال ونساء.

وذكرت الوكالة الرسمية ان الملك اعفى الحمين وقرر تعيين الشيخ عبد اللطيف بن عبدالعزيز آل الشيخ في هذا المنصب.
وقد عين الملك الحمين عام 2009 رئيسا للهيئة بهدف اصلاحها. وقام الحمين باستشارة حقوقيين وسعى الى تدريب عناصر الهيئة بشكل افضل للحد من التجاوزات.

ففي عام 2002، منع عناصر الهيئة رجال الانقاذ من دخول مدرسة للبنات اثر اندلاع حريق، فكانت النتيجة مقتل 14 شخصا.

أما الرئيس الجديد للهيئة له مواقف معروفة في مسالة الاختلاط التي يبيحها وفق "ضوابط شرعية محددة". وكانت له مداخلة نالت شهرة في مايو 2010 حين وقف الى جانب رجل الدين احمد الغامدي الذي طرد من الهيئة اثر اعلانه ان "الاختلاط مباح."

برضوه فيه حاجة لازم نشوفها، نشوف كان رئيس الهيئة قال إيه

  • إباحة الإختلاط، وبطلان نظرية المعارضين من خلال إيراده النصوص الشرعية التي تفرِّق بين فعل الخلوة المحرمة والاختلاط المباح بحسب الجزيرة السعودية.
  • وأوضح أن الاختلاط الذي كان في عهد أصحاب السماحة والفضيلة لا يتعارض مع ما بينوه في كتبهم وفتاواهم من الصور المحرمة للاختلاط، وإلا لتعارض قولهم مع فعلهم.
  • وأضاف أنّه لا بد من عدم الخلط بين الخلوة والاختلاط.. فالاختلاط الجائز له ضوابط مثل الالتزام بعدم التبرج وكشف المرأة ما لا يجوز لها كشفه. وأن يكون الاختلاط في حدود ما تفرضه الحاجة دون إسراف أو توسع أو تعطيل عن واجبها الأساس في رعاية البيت وتربية الأبناء.
  • كما ذكر بأنّ العاصمة السعودية الرياض عاشت في أزمنتها الإختلاط رغم وجود علماء أجلاء فيها.

 طبعاً واحد ماسك المنصب الكبير ده في السعودية، مؤمن بالكلام إلي بيقوله، و كمان عاوز ينفذه.
ديه مصيبة لناس كتيرة، إمال الهيئة بقى لازمتها إيه؟؟؟؟.
على فكرة كلامي ده مش موجه للسعوديين، السعودية ديه بلدكم، إنتم أحرار توافقوا بوجود الهيئة أو لاء، ديه مشكلتكم.
أنا بتكلم عن رفضي لفتح فرع تاني ليها في مصر، بدعم أو توجيه من ناس سعوديين، مصر مش زاي السعودية!!!.
كمان إغلاق المجتمع ممكن يودينا على طريق تاني، إحنا مش قده!!!، و خاصةً الفترة ديه.

ناس كتير كانت بتقول الكلام ده:
  • مصر كانت بلد الموضة.
  • مصر كانت أجمل من باريس.
  • مصر كانت أقوى إقتصادياً من دول كتير.
أما دلوقتي!!!!، و لما نقفل على المجتمع هنبقى إيه؟؟؟، و برجع و أكرر تاني، عندنا حاجات كتيرة نهتم بيها أكتر من الأخلاق و الإختلاط، و ربنا يرحم!!!!.