الاثنين، 23 يناير 2012

ظلمنا الريس

العيلة الرئاسية ، إسم يترجله المدن ، إسم حلو تخيل نفسك تحت لقب العيلة الرئاسية هتلاقي جسمك قسعر ، منصب سياسي كبير العيلة الرئاسية ده .
أه إنك من العيلة الرئاسية فإنت بتحمل غصبن عنك منصب سياسي ، بيحصل في المنطقة العربية بس !!! ، إيه المشكلة .
المهم مش طلعنا ظلمنا الريس و مراته و عياله يا حرام ، و عارفين إلي يظلم العيلة الرئاسية عقابه إيه ؟؟؟؟ ، هيروح مارينا .
بس مش مارينا إياها ، لاء مارينا أجمل منها بكتير خالص ، مارينا العادلي سابقاً و الله أعلم بقت مارينا مين حالياً ؟؟؟.
بناء على جواب مرسل من الممثل القانوني للعيلة الرئاسية لجريدة المصري اليوم و إلي بقتبس منه :

«أولا ما جاء بشأن وجود حسابات لأربعة أرقام مختلفة تحت سيطرة وتصرف حرم الرئيس السابق بمبالغ كبيرة، فهو قول غير صحيح جملة وتفصيلاً، حيث إن تلك الحسابات هى حسابات تبرعات أعمال خيرية، وكل ما يعنيها فى شأن تلك الحسابات هو حق التوقيع عليها، بصفتها زوجة الرئيس، لا أكثر ولا أقل، وتشرف مؤسسة الرئاسة بموظفيها على كيفية الإنفاق من هذه الحسابات، إضافة وخصمًا، على أوجه متعددة، خيرية جمعاء».

يعني إيه عشان هيا مرات الريس من حقها التوقيع ليه ؟؟؟ ، هي مين بالظبط ؟؟؟.
أنه بمجرد تنحى الرئيس السابق تم تجميد هذه الحسابات وإبلاغ البنك المركزى بذلك من قبل رئاسة الجمهورية، عملاً بالقواعد القانونية المنظمة لانتفاء الصفة لزوجة الرئيس من تاريخ تنحيه. 

يعني البنك المركزي كان عارف بالحسابات ديه و ساكت ، طيب الجهاز المركزي للمحاسبات متكلمش في الحسابات ديه خالص ؟؟؟؟.
«ثانياً بالنسبة لما أثير عن حسابات مكتبة الإسكندرية، فإن تلك الحسابات ليس لأحد حق التوقيع عليها سوى رئيس الجمهورية بصفته، ولم يفوّض فى يوم ما أحدًا بذاته أو باعتباره فيها، كما أشيع كذبًا وافتراء، وتشرف مؤسسة الرئاسة بموظفيها على كيفية الإنفاق منها، ضمًّا وخصمًا، وبمجرد تنحى الرئيس جُمدت هذه الحسابات وأخطر البنك المركزى بها، عملا بالقواعد القانونية المنظمة».

طيب ليه كانت سوزان مبارك ليها حق تعيين رئيس المكتبة و الإشراف عليها كلياً ، و بالتأكيد حسابات المكتبة مملوكة ليها شخصياً توزع منها زاي ماهي عاوزة ، و لا نسيتم الأرض إلي جنب المكتبة ، كانت عاوزة تشيلها عشان تحافظ على الشكل الجمالي للمكتبة ، معنها مستشفى ، و هي ست الكرم و الإمومة و الطفولة ، ولا نسيتوا ماما سوزان و القراءة للجميع .
و لما هو مفوضش حد للنيابة عنه في الحسابات إلي كانت مخصصة للمكتبة ، إيه سوزان إغتصبت الحق ده يعني ؟؟؟ ، ياعيني عليك يا مبارك مظلوم حتى من مراتك !!!!.

«ثالثا بالنسبة لما أثير عن وجود حسابات متعددة بأسماء نجلى الرئيس السابق، علاء وجمال مبارك، فإننا نؤكد أنها كاذبة ولا تعبر عن الحقيقة، والمبالغ الموجودة أقل بكثير جداً مما ذُكر، وإن باقى الأموال الموجودة معروفة المصدر والجهة».

أهه مقولتش حاجة يا ظلمة ، أكيد أكيد إسرائيل هي إلي ورا الحسابات المشبوهة ديه ، إسرائيل جت مصر و فتحت حسابات للولدين من غير ما حد يحس !!!!!.
وشدد الممثل القانونى على أن أسرة الرئيس السابق تطلب وتلتمس من جميع الصحف والإعلاميين تحرى الدقة فى مصادر المعلومات، التى ترد إليها، مؤكداً ثقتها الكاملة فى أهمية الدور الإعلامى فى هذه المرحلة من مراحل الأمة.

عجبتني بصراحة كلمة تلتمس ديه ، عارفين لو زمان ، أيام العادلي مثلاً كان الإلتماس بغلق الصحيفة و إعتقال الصحفيين ، و عجبييييييييييييييييييييي !!!!!!.