الجمعة، 6 يناير 2012

مقاطع الأكل الصيني

الموضوع ده على قدر كبير من السرية يا ريت إلي يقراه ميقولش لحد على فضيحتي في الشرا من الصين!!!!!، ماشي متفقين؟؟؟؟.
أبتدي الحكاية من أولها زاي ماحصلت.

بص يا سيدي بصي يا سيتي، أول حاجة فكرت أشتري حاجات تنفع في البيت، و طبعاً الأسعار حالياً نار يا حبيبي نار، فكرت أشتري من الصين!!!!، و إيه إلي فيها؟؟؟؟.

قعدت فكرت ، طيب أشتري من الصين إزاي؟؟؟؟، عادي أروح للعم جوجل و هو إلي هيقولي أشتري منين!!!، صح؟؟.

مكدبتش خبر، و رحت على العم جوجل، و سألته، الراجل كتر خيره طلعلي ملايين المواقع!!!!، طيب و بعدين ؟؟؟؟، هدور في ملايين المواقع؟؟؟، ده على كده الشرا يتم عن طريق الورثة بقى!!!.

طبعاً مخي لما بيشتغل مقولكش ، يبقى المصيبة جاية بسرعة!!!!، قولت طيب أشوف أول موقع ، دخلت عليه و مسكته من أوله لأخره!!!، و ملاقتش إلي أنا عاوزه، أو بمعنى أصح كنت عاوز أشوف موقع تاني و أقارن.

دخلت على التاني من أوله لأخره، لاقيته حاجة زاي الفل، بس كان فيه معضلة بسيطة شوية، الأسعار كانت زاي الفل، بس الشرط البسيط إن الكمية بالألف!!!!!!، لا أنا عاوز بالواحدة؟!؟!؟.

رجعت للعم جوجل و خليت البحث محدد عن إلي أنا عاوزه من الصين و يكون بالواحدة.

العم جوجل طلع معايا كريم زاي كل مرة و عطاني مواقع بالملايين برضوه!!!!.

أول واحد دخلت عليه لاقيته تمام، الأسعار، بالواحدة و كمان منسق و يديلك مصاريف الشحن و طرق الدفع كمان، قلت يا سلام هو ده.
كنت كل لما ألاقي حاجة عاوزها أدوس على زرار شراء، و أكمل لحاجة تانية و هكذا لغاية لما جبت كل حاجة أنا عاوزها.

جيت في النهاية أشوف بقى الكمية إلي إشترتها و سعر الشحن و الذي منه بقى، لاقيت الأسعار تمام و سعر الشحن فوق الممتاز.

دفعت و كله تمام ، و الموقع ده بعتلي كشف كامل بكل حاجة طلبتها، و الأسعار و الشحن هيوصل إمتى ، قلت ده الشرا من الصين ده، حاجة كده،،،،، عجيبة.

نيجي بقى للقصة إلي حصلت، طبعاً الموقع أخد فلوسه، و بعتلي الكشف، حاجة كويسة، صح؟؟؟؟.

بس حب الفضول عندي كان قوي شوية، أولاً أول مرة أشتري من الصين، و ثانياً مش واثق فيهم!!!!.

شفت سياسة الشحن، فبيقولوا فيها إن الشحن بيتم في نفس اليوم مادام الطلب قبل الساعة 6 مساءً، قلت يا سلام ده الطلب بتاعي كان الساعة 5 مساءً ، يعني طلبي إتحرك على الساعة 6 في إتجاهي.

سياسة وصول الطلب ليك في خلال 3 إلى 5 أيام، لو مكانش فيه أجازات، ده الكلام ده مية مية، طلبي كان بوم الإتنين، يعني طلبي على الجمعة بالكتير هيكون عندي!!!.

عدى أول يوم ، عدى تاني يوم و جه اليوم التالت، قلت في عقلي الشركة ديه نسيت حاجة، فيه رقم بيدوهوني ، و أنا أقدر أتابع الطلب مع شركة الشحن ، عن طريق موقع شركة الشحن، بعتيلهم ميل، أسأل عن الرقم ده.

الظاهر إن الميل كان فيه غلط في حاجة؟؟؟؟، الإحساس ده جالي لإنه عدى بعد الميل حوالي يومين كمان من غير رد!!!!.

و جالي الرد، بس كان محبط شوية، طبعاً بعد السلامات و التحيات، و الذي منه، يأسفوا إن فيه بعض الطلبات بتاعتي مش متوفرة و ميعرفوش هتيجي إمتى!!!!، فهل من الممكن إني أخد حاجة تانية!!!!!!!!.

نعم!!!، ده أنا كنت متوقع إن طلبي في الطريق!!!!، ده أنا كنت بسأل عن رقم وثيقة الشحن!!!!.

طيب لما كنت على الموقع و أنا بطلب، مقاليش ليه إن الحاجة ديه مش موجودة؟؟؟؟، طيب إنتوا أخدتوا الفلوس ديه ليه؟؟؟؟.

كل ده كان أسئلة جواية، و كتبتها في ميل و بعته، و كانوا سايبين إسم للشات على السكايب، فدخلت عليهم.

و كانت الردود شلل، لما سألت مفيش أي تنويه على موقعكم الكريم إن الحاجات ديه مش موجودة، كان الرد ألذ، إحنا بنتعامل في 30000 ألف حاجة، طيب سعادتك أديني قولتلك غيروها بقى، و لا كأني قولت حاجة!!!!، أه و الأجمل إبقى أقرا عن تاريخنا؟؟؟.

حاضر هجيب كتب التاريخ و مش هقرا عن الشركة بس أنا هقرا عن الصين كلها، ماشي بس إيه الحل؟؟؟؟.

بعد عدة ميلات، و عدة محادثات ، إتوصلنا إني أغير الحاجات لحاجات تانية، و طبعاً مع كل إختيار كنت ببعت ميل أسأل الحاجة ديه متوافرة و لا لاء، إكتشفت إن من ال30000 ألف منتج، 25000 ألف مش موجود!!!!.

خلاص عرفت إن كل حاجة طلبتها موجودة، تمام، أه بس فيه فرق لازم يدفع ، قلت حاضر زاي الجزمة دفعت عشان أخلص.

ها الطلب هيتشحن النهاردة، أه الساعة 6 هيكون في شركة الشحن!!!!، رقم الوثيقة؟؟؟؟؟، النهاردة الساعة 6.

ماشي.

عديت الساعة 6، و بقينا تاني يوم؟؟؟؟؟؟، ها يا شركة إنتوا نسيتوا ، و لا الطلب مش موجود؟؟؟؟.

لاء إحنا هنبعته النهاردة، و الساعة 6 هيكون عندك رقم الوثيقة!!!!، أه و أسفين على التأخير يوم!!!!.

لا بجد كتر خيركم، إحنا بقالنا 3 أسابيع، جت على يوم؟؟؟؟.

المهم الساعة 6 أخيراً جالي رقم وثيقة الشحن!!!!، أخيراً إنتصرت على الصين و أخدت رقم الوثيقة.

و أهوه عدى 3 أيام و المفروض الطلب ييجي يوم من الأيام، بس إلي مطمني إن طلبي مع شركة الشحن حالياً.

السؤال هنا، طبعاً مش كل شركات الصين بنفس طريقة الشركة إلي وقعت فيها، بس لما يكون فيه كام شركة بالمنظر ده، يبقى الصين وصلت للي هيا فيه إزاي؟؟؟؟، مش عارف؟؟؟؟.

يعني التجار بتوع إستيراد الصين بيكون المنظر ده معاهم؟؟؟؟، لو كده بقى ربنا يكون في عون التجار!!!، يبقى لازم يطلعوا عيونا إحنا كمان؟؟؟، مشاركة من الشعب!!!!.

بصراحة إتوهمت و لو لفترة قليلة إن الصين ديه بلد ملتزمة، بس للأسف فعلاً أول و أخر مرة أجيب حاجة صيني أصلاً!!!!.

أنا بقى مقاطع المنتجات الصينية، أه و الأكل الصيني كمان!!!.