الجمعة، 27 يناير 2012

قانون الطواريء و أخرتها

من ساعة لما المشير طلع علينا بهديته لثورة 25 يناير ، بإلغاءه قانون الطواريء و إنه يقتصر على البلطجة!!!، و أنا بصراحة بكلم نفسي.

هما هيلغوا قانون الطواريء مع قيام الساعة؟؟؟، الخوف إن قانون الطواريء يتحول لما يشبه الأميبا، و يبقى إلي نهاية الحياة و العالم، و شكله كده ناوي على البقاء حتى بعد فناء الإنسانية!!!.

قانون من أبو ديل!!!.

و شكله كده هيتطبق على أعمال البلطجة إلي بتم في ميدان التحرير، و أي مظاهرة هتم!!!، ببساطة الجيش معتبر الناس كلها بلطجية.

كل شوية يطلعوا بكلمة جميلة جداً، شباب 25 يناير مش هما إلي في التحرير دلوقتي!!!، فعلاً أنا مع الجملة ديه، شباب 25 يناير رحلوا للمريخ و تم مبادلتهم بعناصر مخربة من الفضاء!!!!.

و إنضم للبلطجة حالياً، عناصر نسائية، بس للأسف عناصر نسائية غير مدربة على أعمال البلطجة الصح، فعشان كده بينزلوا تحت جزم العساكر، و من كتر الحر تحت الجزم، بيقلعوا هدومهم، حر حر...!!!!!.

بس مسيرهم هياخدوا خبرة، إمتى مش عارف!!!!.

و ياريت مع الخبرة، حد يتبرع ببدل حديدية زاي بتاعت فرسان العهود القديمة، عشان تبقى سهلة القلع!!!.

المجلس العسكري في الفترة إلي فاتت ، أثبت أحسن مثال في قبول الرأي الأخر!!!!، " تناقشني، أناقشك....، تخالفني، أقتلك....!!".

المجلس العسكري تلميذ مبارك المخلوع ، مبدع في إنتهاج نفس الطريق، أنا عاطل، مراتي عاطلة و أولادي عاطلون، إنما الأسانسير شغال!!!، مش مشكلتهم إيه المشاكل، مشكلتم إزاي تتكلم على أسيادك، إزاي أشغلك بحاجة و أنا بعمل حاجة تانية.

ترفع إيدك عشان تعترض، تلاقي واحد بيرغمك و يقولك " نزل إيدك يا جدع إنت!!!"، شعار المجلس العسكري الحالي" إحنا بتوع فتح مطاوي، إنما أمخاخ لاء...!!!".

تيجي تفهم المجلس العسكري إن عنوان إلي حصل في 25 يناير كان إسمه " ثورة"، يرد عليك بمنتهى البساطة " خليك في عنوان بيتكوا...!!".

قعدنا 30 سنة معترضين على قانون الطواريء، طلع علينا المخلوع و قال " قانون الطواريء هيطبق على الإرهاب بس...!!".

و بعد كده إتضح إن الشعب كله إرهابيين!!!!.

طلع علينا المشير و قال " قانون الطواريء هيطبق على الأعمال التي تتسم بلبلطجة...".

و بعد كده إتضح إن الشعب كله بلطجية!!!.

بصراحة مش عارف مال قانون الطواريء و مالنا، و أخرتها معاه إيه؟؟؟.