الجمعة، 17 ديسمبر 2010

الديكتاتور العربي

كنت زمان معرفش الفرق مابين بعض الألقاب زاي الفرق بين الإمبراطور و الملك يعني ليه ده بيسموه إمبراطور و واحد تاني ملك يعني مالهم إيه الفرق يعني ملك الإردن و إمبراطور اليابان و إيه الفرق بين الإتنين دول و السلطان زاي بتاع عمان كده المهم في فترة بعد شوية تدوير مش كبير قدرت شوية أعرف الفرق . و لكن وقفت قدام لقب حلو جدا الديكتاتور مين ده كمان ؟ طلع إن اللقب ده بيطلق على كل واحد متسلط و يقهر و إلخ . و طيب و إيه الفرق بين السلطان الديكتاتور و الرئيس الديكتاتور و الملك الديكتاتور و بتاع الفول الديكتاتور ؟ كلهم في النهاية واحد يعني مش لازم واحد ذو إمكانيات خاصة يبقى ديكتاتور . جميل الحمدالله قابلت ديكتاتور و عرفته من ساعة لما إتولدت و مازال الديكتاتور موجود بس أنا متعملتش مع الديكتاتور ده شخصيا أنا إتعاملت مع كلابه و كنت بشوفه في التليفزيون و لجرايد و حتى سينما الأطفال ، لإنه مينفعش أوصله بسهولة . طيب و أعمل إيه لما أكون إتعاملت مع ديكتاتور بس المرة ديه بره مصر !!!! فعلا طلع لقب الديكتاتور مرتبط بالقومية العربية ، العقلية عندنا ساعات متبرمجة إن أي واحد يمسك سلطة حتى لو بره مصر لازم ينقل معاه سياسات إتربى عليها ، بمعنى واحد مولود متخلف في بيئة متخلفة و بسيطة و عنده عقد من صغره و كان على طول شايف الناس أحسن منه لازم ينقل التخلف إلي إتولد بيه و عاش بيه و كمان ياخده معاه بره مصر ( و قصدي هنا التخلف مش ذوي الإحتياجات الخاصة بس قصدي ذوي التفكير المنغلق على شيء معين ) و فعلا نجح الديكتاتور إلي في مصر يصدر نسخ مصغرة منه للخارج و عنده مصانع بتنتج النسخ ديه كل ساعة وكل دقيقة فيه ناس كتيرة شايفة ديكتاتور مصر مثل أعلى يحتذى به و عندهم ساعتها ولاء غير طبيعي لسياساته القمعية حتى في أدنى مستوى و طبعا الكلمة الشهيرة إنت مش عارف بتكلم مين ؟؟؟ و ديه كلمة كمان إتصدرت مع النسخ المصغرة على إنها رسالة مسجلة ، و إتوسع في صناعة النسخ ديه لدرجة إنه بيورد لكل دول العالم حاليا ( لازم يكون الديكتاتور بتاعنا مبسوط جدا لإنه فيه منه على صغير دلوقتي بس برضه محدش قدر يوصل للدرجة المهولة إنه يرقص 80 مليون شخص !!!! ).
المهم أنا إتعاملت مع نسخة مصغرة من كينونة الديكتاتور ديه فعلا نفس صورة الديكتاتور العادية و المتعارف عليها واحد عادي جدا من إسرة تحت السلم ( مش تريقة ) و الأب مطحون لغاية ما إبنه يتخرج من الجامعة و الدنيا طحناه و بعد فترة يمسك الواد ده سلطة هي الدنيا كده على ماأعتقد و لازم السلطة توصل للمتخلفين حضاريا و طبعا يبتدي كتاب التاريخ يدونوا المؤلفات و القصص لبزوغ نجم جديد في سماء الديكتاتورية و بووووووووووم ........ يتقلب لحاجة تانية عاوز يعوض كل حاجة فقدها و عاوز يحس إنه أحسن واحد في الدنيا و مفيش حد زايه و طبعا عندنا الصف التاني من طالبين حب و عطف السلطة يفضلوا ينفخوا فيه و إنت و إنت ، لاء مفيش إنت حضرتك ، سعادتك ، فخمتك ، جلالتك و ممكن كمان يوصل للتأليه إستغفر الله .
تيجي تتعامل معاه دلوقتي يعني يديك بالجزمة أرحم ، و أنا شفت بنفسي محدش قالي و كانت فيه ناس ماشية معاه زاي نكتة في مسرحية شخبطت سعادتك تخطيط لحياتي و شلوط سعادتك دفعة للأمام . و كنت في يوم من الأيام في حاجة لمساعدة الشخص ده ، خدمة تعتبر تافهه بس للأسف جبل بالنسبالي و تافهه جدا ليه بس لا يمكن الخدمة ديه تعدي بالساهل ذل إلي جايبيين إمي و في الأخر معملش حاجة !!!، فعلا أنا معرفش أكره بس البني أدم ده كرهته من كل قلبي جدا جدا جدا ، فعلا إتهنت كتير على إيديه و عمل معايا حركات واطية كتير معايا لدرجة إنه بسبب غروره و إستهتاره كان هيضيع مستقبلي بالكامل و ساعتها كمان مستقبلي ضاع في مصر و بسببه فكرت في الإنتحار كذا مرة بسبب إنه خلا حياتي هنا كمان جحيم بقيت مش عارف أروح فين مفضلش قدامي غير طريق إني أموت نفسي و أخلص ، بس للأسف ربنا مبيسبش حد بوظ عليه أفكاره لإن ببساطة بعدت عنه و عن منطقة سيطرته بس للأسف فضل كلابه ورايا فترة طويلة لغاية لما إنفجرت فيهم و مع العلم إني عندي طول بال طويل جدا بس للأسف مقدرتش أستحمل و إبتديت أدور على الإنتقام . فترة طويلة جدا عدت أداوي في جروح الدكتاتور إلي سببهالي متعلمة في عقلي و نفسيتي ، و فعلا إكتشفت إن الكورة الأرضية بتلف و الدنيا كمان بتلف و تلف و يجي لغاية عندي الديكتاتور ده من غير ما يحس ، و أخد حتة قفا معتقدش إنه هينساه طول عمره لا هوا و لا كلابه . عمري متوقعت إن الديكتاتور ده يجي لغاية عندي أو بمعنى أصح قفاه يجيلي من غير ما يحس و لا حتى كلابه حسوا إن قفاه و قفاهم عندي ، و عشان مكونش كداب إتسليت بيهم شوية ، و بعد كده أنا زهقت و إطريت أسرع بالقفا معن كان لازم أديهم بدل القفا الواحد أديهم ألف قفا على إلي عملوه .
و مع كل ده أنا مش مبسوط إني عملت كده و برضه مع ذلك مش مبسوط إني مخدتش حقي كويس و مش مبسوط إني لسه بكره الديكتاتور ده . مش مبسوط الإولى لإني مش عاوز أبقى زيهم و التانية لإني فعلا إتظلمت كتير و مستقبلي كان ضايع و طبعا الديكتاتور عمره ماهيحس إنه داس على جثث تحتيه و لا كلابه هيحسوا ، و كل لاما أفتكر أو تيجي شوية فلاشات من الماضي أشوف نفسي بعيط و بعيط جامد جدا و أسأل لييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه ؟ ياما نمت كتير و أنا بعيط من إلي بيحصل و إلي حصل و ياما و ياما !!! . بس مفكرتش إني أعيط قدام حد إلا ناس مقربة مني جدا و شافت إلي حصلي لإنهم ببساطة حصلهم برضوه و بعد كده قلت مش هعيط قدام حد عشان محدش يفتكر إني ضعيف . و بجد كل لما أفتكر الديكتاتور ده يبقى نفسي أفتكه و مخليش فيه حاجة نهائي . و أرجع و أهدى و أقول لاء مش هسمح للزمن و لا لأي حاجة تخليني زيهم أبدا.