السبت، 4 ديسمبر 2010

ألة الزمن !!!!!


نفسي في ألة الزمن من زمان عشان أغير كل شيء مريت به عاوز أغيير الماضي و الحاضر و مع تغيير الإتنيين دول أكيد المستقبل هيتغيير و ده إلي أنا عاوزه . عاوز أهم حاجة أغيير المكان أو الدولة إلي إتولدت فيها و أكيد كان زماني دلوقتي مولود في دولة تانية غير مصر العزيزة كان زماني متمتع من زمان بالحرية بالراحة بدل بهدلة الزمن و البعد عن كل شيء .
كان زماني دلوقتي معايا عيلتي إلي بحبها جدا و كان زمانا قاعديين مع بعض من غير واحد في الشرق وواحد في الغرب .
( حلم ) مولود في دولة إوروبية محترمة . حرية التعبير و الرأي . إحترام القوانين حقي و حقك . عندي مستقبل أفضل . مفيش هم لبكرة نهائي . تعليم ممتاز . عناية صحية و تأمين صحي أعلى من الممتاز . بني أدم في البيت و الشارع و كل حتة . معاملة محترمة من الأمن . سهولة تنفيذ المعاملات اليومية في المصالح الحكومية و الأهم من كده كان يبقى لغتي زاي أهل البلد و غير كده كان يبقى عندي نفس العادات و التقاليد بتاعتهم .
حلم مش هيتحقق غير بألة الزمن إلي هيا مش موجودة و مش هتكون موجودة أبدا . بس ممكن تتحقق بمعجزة إن الواحد ياخد فرصة تانية زاي الأفلام و يستحق الفرصة التانية لتعديل حياته . كنت في مرات كتيرة بحلم إن لما أصحى ألاقي كل إلي حصل حلم و أنا لسه في بيتنا و في الأخر طلعت إن أنا بحلم بالحلم .
و طبعا مش قادر أحقق الحلم الصغير بتاعي و مش هقدر أحقق الحلم الكبير إني أكون من بلد بيحترمها العالم الناس إلي بره و حتى المصريين إلي عايشيين بره مصر بيبوصوا للعايشيين في مصر على إنهم متخلفيين و غجر .
 نمسك المصري الأول إلي عايش بره مصر و أقوله ما سعادتك طالع برده من التخلف و الغجرية ديه و للأسف طلعت عملت إيه ( انا بتكلم عن الأغلبية المعفنة إنما مش كل إلي طلعوا بره مصر كده ) يا ريت حتى قدرت تشتغل زبال لإن البلد إلي إنت فيها متسمحلكش إنك تشتغل زبال عندهم و مش من حقك إنك تشتم المصريين إلي قاعدين في مصر أو هيخرجوا منها لإنك السبب في إن الناس ديه تبصلنا بقرف من كتر النصب و السرقة إلي عملتها فبقينا كلنا في نظرهم حرامية و لصوص ووووووووو بسببك يا جاهل و بعدين إنت لما بتشتم المصريين إلي في مصر يعني بتشتم أبوك و إمك و عيلتك كلها لإنهم لسه في مصر .
نمسك بقى المعلم الأجنبي إلي بيجبلنا العملة الصعبة و الشغل و المسائل و أقوله حظك الوحيد إن ربنا خلاك تتولد في بلد نظيفة و بس و حظك كمان إن إلي قبلك عمل قوانيين و نظام و كله إتربى عليها حظوظ لا أكتر . ييجي الأخ الأجنبي ده بلدنا نفرشله البلد كلها رملة و نرحب و نحب و نجيله إحنا بلده ناخد بالجزمة بس حقك لإن إلي بعتناهم قبلينا هما إلي خلوا عندك فكرة إن إحنا متخلفين و عايشيين في خيم و بنركن الجمل في جراجات حوالين الخيمة بس للأسف أحب أقول للأخ الأجنبي لولا شغلي و مخي مكانش هتبقى بلدك ديه حاجة من أصله حظك إن عندك إمكانيات بس لو كان فيه في بلدي ذرة واحد من الحرامية بيفهم إن الشغل إلي بعمله للأجانب هينفعه بكرة في سرقة أحسن و كان وفرلي الإمكانيات و لكن بيحبوا السرقة الوقتية عشان عارف إنه مش قاعد لبكرة .
عشان كده نفسي في ألة الزمن عشان عاوز أغيير حاجات كتيرة يا إما أغيير حياتي يا إما أغيير بلدي كلها بس من الأسهل أغير حياتي عشان بلدي صعب أغيرها .