الأحد، 12 ديسمبر 2010

تايه في بلاد الفرنجة -2

من عوامل الحظ بتاعي إني كنت مفلس في فترة من الفترات الأولى ليه هنا و كنت بدور على شغل و سألت أي حد عنده شغل ممكن أشتغله أي حاجة لغاية ما في يوم كنت بقه خلاص يائس جدا إتصل بيا واحد من إلي سألتهم على شغل و قالي في شغل لمدة تلات أيام ينفعك رديت عليعه فورا طبعا محتاج بقى أعمل إيه ؟، و مكانش في بالي حتى أسأل إيه نوع الشغل ، كل إلي كان هاممني هاخد كام و لاقيت إن تلات أيام على المبلغ ده ممتاز ، المهم عطاني رقم الراجل و طبعا إلي هشتغل عنده كان واحد مصري إتصلت بالراجل ده و قالي إنه بيبني بيته و محتاج واحد يساعده طبعا قبلت إني أشتغل فاعل و كان عليا إني أقابل الراجل ده تاني يوم الصبح و إتفقنا هاخد كام و إن المواصلات عليه و الأكل عليه طبعا إتفاق ممتاز يعني الفلوس جاية صافية ، كان الشغل ده عبارة عن صدمات من أول يوم ، أخد القطار ساعة و بعد كده عليا مشي ساعة و نصف عشان الأخ ده واخد البيت في حتة مقطوعة ومش عاوز يستخدم عربيته ، كانوا ألعن تلات أيام في حياتي بالإضافة لكده كان بخيل جدا يعني الأكل معدود و كان نفسه إنه ميدفعش .
برضه من ذكريات بداية الشغل في مرة كلمني واحد عراقي و قالي في شغل في مطبعة و الحساب بكمية الشغل مش بالساعة و لا باليوم ماشي مفيش مشكلة فاكرها شغلانة دايمة و في أخر اليوم جه صاحب المطبعة و قال الحساب في أخر الشهر عشان كان عندهم زاي ماتقول ضغط في اليوم ده و خلاص و طبعا الأخ السوري سألني هوا إنت منيين قلتله بفخر مصري قالي أنا لو كنت موجود من الصبح مكنتش هخاليك تدخل هنا و ماله محنا مكروهين في بلدنا هتيجي عليك يا عم السوري .
ده طبعا غير أشغال الضرب على القفة و الحمد الله كانت كلها من المصريين ، إشتغل و خد على قفاك يعني ببلاش و لو دفع فلوس بيديهاني كإنها مساعدة مش واحد إشتغل يعني حاجة بيدفعوا فيها 100 يديلك 10 و كإنه يعني خدمك بس دوله كانوا من الناس إلي عندهم دم و عطوا حاجة و برده أرجع و أقول إن الأيام ديه كانت بتمر و تصنف على إنها أيام سواد و بعد كده قلت لو هشحت و أنا كنت بشحت فعلا مش هشتغل عند واحد مصري أو عربي تاني ، ممكن أكون أخدت الوحش مع الحلو ممكن يكون فيه ناس كويسة بس للأسف عشان أنا محظوظ جدا مشفتش غير الزبالة منهم و يمكن كمان عشان أنا برضه زبالة فمعرفتش غير الزبالة عادي الدم بيحن .

و أفتكر أول مرة إتعاملت مع البوليس هنا كانت برضوه بسبب واحد مصري عنده مشاكل و أنا عشان أعرفه الحمدالله دخلت في مشاكله لدرجة إني شفت الظباط بتوع مصر في صورة الظباط دول زعيق و بهدلة و في الأخر سابوني عشان حمار و معرفش حاجة إكتشفوها حاولت أداري عنهم حموريتي و غبائي و سزاجتي بس للأسف إكتشفوها بعد 6 ساعات من التحقيقات ناس ذكية .

و تاني مرة إتعاملت فيها مع البوليس كانت بسبب واحد مصري برضوه عشان طالبته بفلوسي إلي إشتغلت بيها إتهمني بالسرقة و طبعا لأول مرة أتهم بإتهام زاي ده ماانا لو بسرق مكنتش هشتغل أشغال ملهاش لازمة بس مش مشكلة رحت قسم البوليس و إفتكرت بقى إن هما هيروقوني ما حرامي  بقه ، دخلت القسم و الظابط عاملني بمنتهى الإحترام و حضرتك و وووو طبعا مش متعود على الإحترام ده كنت خايف على قفاية و الحمدالله طلعت برائة من المحكمة القضية ديه قعدت 9 شهور أه 9 شهور من قلق و تعب و حرقة أعصاب ، 9 شهور قاعد مظلوم طبعا بعد التعامل الأخير ده مع البوليس إتغيرت فكرتي خالص عن البوليس هنا و لاقيت نفسي لأول مرة إنسان ليه إحترام و ده إلي أخدته من بني أدمين بلدي البهدلة ممكن أكون بكتب ده عشان مقارنة مابين دلوقي و أول ماجيت.

كان نفسي أتحول لمنتقم و أنتقم من الناس كلها بس للأسف كان جواية حاجة تقولي خليك بني أدم بلاش تبقى حاجة تانية ،  كان فيه حاجة بضحك بيها على نفسي ( غدا ) بكرة هتتغير الإمور بكرة أحسن أكيد بتعلم حاجة عشان بعد كده مفيش حاجة توقفني كنت في الأيام ديه بسأل نفسي هوا بكرة ده مش هييجي أبدا؟؟ مفيش حاجة بتعدي بالساهل بس مش كل الأوقات كانت سواد لا كان فيه أوقات كتيرة برضوه حلوة ، و إتعرفت بعد كده على ناس و برضوه مصريين و بينا علاقات أكتر من الإخوات ، ناس بعتبرهم عيلتي المفتقدها . كمان كانت المشكلة الكبيرة عملية الوحدة ، عملية الوحدة ديه عدوي إلي كنت  مش عارف أغلبه كنت ساعات كتيرة بتجيلي زاي مناقشة في دماغي إزاي مع الوحدة ديه و نومي في سريري لوحدي يبقى فيه حد معايا مع العلم إن نومي خفيف ، و بعدين مش هيا ديه مشكلتي كانت مشكلتي الحقيقية إني بخاف من الناس معن دلوقتي عندي علاقات مع ناس كتيرة و ناس كتيرة شايفاني إني قوي. لكني للأسف من جوه ضعيف و جدا كمان .