الأربعاء، 22 ديسمبر 2010

أعدائي لكلمة لاء أو لإختلاف الرأي !!!! غريبة

كونت أعداء كتير بس مش جدا لعدة أسباب و أهم سبب فيها و هوا إختلاف الرأي أو عشان قولت كلمة واحدة و هيا لاء . طبعا فيه ناس ممكن تفهمني إني متخلف عقليا أو بهول أحداث أو بطلع نفسي مش غلطان ، و بقول لاء أنا بكتب إلي حصل معايا بكل صدق لإني لتخييب ظن البعض أنا بكتب لنفسي إلي جوايا ببساطة و يمكن فيه حد ممكن يتعلم و ممكن ياخد فكرة و يشتري بكرة .
كنت فاكر إن إختلاف الرأي لا يفسد للود بشيء بس طلع إن إختلاف الرأي مشكلة كبيرة ، و خاصة لما إلي قدامي يكتشف إني كنت صح ، عن نفسي مبكسفش إني أقول أسف كنت غلطان بس فيه بعض الناس متقولش أسف أو حتى تلمح من بعيد بأي حاجة بس ممكن يلوح بضربة قفا كإن إلي قدامهم أقل من الحيوان لإن بمنتهى البساطة ممكن يعتذر للكلب بتاعه إنما أنا أقل من الكلب ده طبعا و مستنتش من حد إن يصلح غلطه أو إسلوبه أو فكره معايا بس كان نفسي أسمع كلمة أسف أكيد كانت هتغير معايا حاجات كتيرة كان نفسي حد يحس إني بني أدم لمرة واحدة و أنا كان نفسي أحس إني بني أدم ، بس للأسف ملاقتش كلمة أسف ديه خالص لاقيت عدائية شديدة كإني كنت عدو للناس ديه من زمان .
كنت في أوقات كتيرة بتجنب الكلام مع الناس و بعد كده أصبحت بخاف من الناس عشان مدخلش في إختلاف الرأي أو أقول كلمة متعجبش إلي قدامي ، عشان مش عاوز أعداء زيادة عندي منهم كتير أنعزل عن العالم و أنا عايش فيه عشان أعيش في سلام و لو حتى سلام ظاهري .
 للأسف في المجتمع إلي عايش فيه هنا سلبيات و لما كنت أتكلم مع مصريين في السلبيات ديه كانت كلمة لذيذة جدا بتتقالي مش عاجبك إرجع مصر ، كإن إلي قدامي متربي هنا !!!!! و نسى إنه إتجنس . و على العكس لما كنت بتناقش مع أهل البلد عن السلبيات كان بيبقى فيه نقاش و مع ذلك مكنوش بيبقوا أعدائي نهائي و مسمعتش منهم كلمة إرجع بلدك ديه نهائي بل على النقيض بيعاملوني على إني واحد منهم و من حقي أقول السلبيات و الإيجابيات غريبة مش كده !!! حتى أنا كنت مستعجب ليه دول مش زاي دول ليه مأخدوش النقاش و التفاهم ده ليه ؟؟؟؟ أهه كلمة ليه ديه كانت بتخليني أخبط دماغي في الحيط .
إمال المصريين مالهم و مكسبوش من الناس ديه الأخلاق و التفاهم و المناقشة ليه . كل الهم عيزينه إزاي أخد فلوس من البلد أو أي فرصة ، و الناس أهل البلد فيه منهم إلي بيفكر بنفس تفكير المصريين و إنما الأغلبية منهم ليه تفكير تاني إزاي يستمتع بحياته بدون خوف من بكرة بمثل عيشني النهاردة و موتني بكرة . حياة هادية و فيها برضه مشاكل و فيها روتينية بس كل واحد في حاله لو شافوا حاجة غلط ممكن يقف يديلك درس في الحياة و لو لقى حاجة صح يكاقئك عليها إنما مع المصريين العكس حاجة غلط يبهدل إلي خلفوك عليها و لو حاجة صح و ديه نادر جدا ينسبها لنفسه و يقولك عشان بس انا معاك فإنت عملت الحاجة الصح يا سلام !!!!
الحياة الغربية حلوة جدا بس لو الواحد عاش بيها و بنفس النظام و مش لازم الحاجات السلبية إلي متتفقش معايا لاقيت نفسي بجري لحياة أهل البلد من نظام في الأكل و ده ريحني كتير و إني أفضل في حالي ماليش دعوة بحد و إني أستمتع بالحياة سواء وحشة أو حلوة و ده كان ليه تغيير كبير في نفسي و سرع من عملية إندماجي في المجتمع ده و سرع كمان من إنسلاخي من المجتمع المصري بس مش إنسلاخ كامل لإن ليا برضه أفضل أصحاب و أخلص أصحاب من المجتمع المصري بس الإنسلاخ جه في الشغل و المعاملات اليومية و أصحابي ليهم وقت أقدر أشوفهم فيه لكل حاجة تنظيم كويس جدا ، أهل بيتي ليهم وقت ، نفسي ليها وقت شغلي ليه وقت ، و بطلت أكسب أعداء لإن دول ملهمش وقت عندي خالص سواء عشان لاء أو عشان إختلاف الرأي و كمان مقدرش أنسلخ من المجتمع المصري مش هنا المجتمع إلي جيت منه ،  لسبب تاني و هوا إني مصري مش أجنبي و إتربيت على عادات معينة مقدرش أغيرها و إتعلمت عادات مجتمع أنا مش منه . الغريبة إن المجتمع الغريب عني يتقبلني بسلبياتي و إيجابياتي و المجتمع إلي أنا منه ميتقبلنيش خالص حاجة غريبة !!!!
و على فكرة كتجربة شخصية مع المصريين خاصة صباح الخير و السلامات أخاف منها لحسن أقول صباح الخير غلط فأكسب عدو أو أسلم غلط فأكسب عدو و الأجمل من كده إني  لما أخدت البيت إلي عايش فيه دورت الأول حواليا إذا كان فيه واحد مصري عايش في المنطقة مكنتش هاخد البيت خالص لإني فعلا مش عاووز أتعامل معاهم يكفيني أصحابي و بس و هوا ده المجتمع المصري الوحيد إلي بتعامل معاه .
ممكن أكون متحامل كتير على المصريين في الخارج بس نظرا لتجربتي الشخصية معاهم و مش لازم كل واحد يتعرض للي إتعرضتله كل واحد و حظه و كل واحد و شخصيته.