الأحد، 18 ديسمبر 2011

أنا الإيد الخفية

كل شوية حد يسأل ، هي مصر رايحة على فين؟؟؟؟.


الرد المعتاد و العجيب، مصر راحت مش راجعة تاني!!!!، خلاص الرد ده كافي و لا ؟؟؟؟.


نرجع للموضوع!!!، طبعاً المشكلة الحالية إلي مصر بتواجهها، إن فيه مؤامرة خبيثة عليها!!!!!.


من الفلول، و خاصة إن مبارك قال كلمة للتاريخ،" يا أنا، يا الفوضى".


ديه كانت كلمة رئيس الفلول، أما المؤامرة الخبيثة جداً، فهي من الإيد الخفية!!!!.


طيب هو المجلس العسكري، و الوزرا، و الذي منه ، مستني إيه؟؟؟؟، واحد يطلع من طابور العيش و يقول ،" لو سمحت، أنا الإيد الخفية!!!".


السؤال الغريب، هي الأجهزة الأمنية ، إلي كانوا مصدعين أهلينا بمسلسلات، أغاني و حتى الدي جيه!!!!، مش عارفين يمسكوا واحد معاه ولاعة!!!، مش غريبة إن الأجهزة الأمنية السيادية، أصبحت لا مؤاخذة ،" هلهولة".


و سبحان الله ربنا رزقنا برئيس وزرا، تايه، مش موجود في مصر، أكيد عنده ستالايت بيجيب قنوات كتيرة غير قنوات مصر الفاشلة.


ممكن كان بيتفرج على فض إعتصام ،" وول إستريت"، عشان كده طلع فاتح صدره ، و قال زاي الأسد، " مكانش فيه إستخدام رصاص".


طيب و هو بيتفرج محسش إن الشوارع كانت نظيفة عن الشوارع المصرية!!!، بلاش إن شكل الناس و البوليس مختلف!!!، و ممكن كمان يكون الحول وصل لتليفزيون معاليه!!!، طبعاً مش معاليه أحول!!!.


ممكن يكون تليفزيون معاليه من النوع الأجنبي الكبير أبو شاشة فلات، تابع للإيد الخفية، و ماشي بنظام الفوتوشوب!!!.


بس أدينا إكتشفنا أول إيد خفية!!!!، تليفزيون معاليه أبو شاشة فلات، إحنا لازم نوجه إعتصام لمنزل معاليه، و نطالب بتسليم التليفزيون العميل، بتاع الفوتوشوب!!!!.


طبعاً تليفزيون معاليه عامل مقولة مشهورة،" إلي ميعرفنيش يسأل أهله عني؟!؟!؟".


هم يبكي و هم يضحك!!!!!.


أكيد كان فيه ناس كتيرة عندهم أمل، قصدي كان عندهم أمل، إن الثورة تكون تغيير!!!!، بس للأسف كان التغيير في الوشوش بس!!!.
إنما الفكر واحد، مقولة عمرو أديب،" كلنا فشلة".


فعلاً أنا بعترف إن أنا من كبار الفشلة، فشلت في الأمل، فشلت في الإحساس و فشلت في إني أكون بني أدم!!!!.


بس إيه الحل؟؟؟، لا قادر أوصل كلامي، و لا قادر أغير حتى في فشلي، بس لاء أنا هتغلب على الفشل، أيوة!!!، أنا نويت أجيب تليفزيون فلات زاي بتاع معاليه، عشان يعمل الفوتوشوب للثورة إلي أنا عاوزها، و أخيراً مش هكون فاشل تانيييييييييييييي!!!!!.


إنتوا عارفين حاجة؟؟، إعلاميين كتير دلوقتي، عشان إحنا بنتهم الإعلام بإنه من الفلول، بقوا مجموعتين:


المجموعة الإولى: عاوزة تتقرب من المجلس العسكري، و تبين إنهم رجالته في الإعلام!!!.


المجموعة التانية: عاوزة تتقرب من الناس الخاينة إلي في الشارع إلي بيحلموا إنهم بيموتوا بالرصاص ، عشان شايفيين إن القوة في إيد الشعب!!!.


بس عاوزين الصراحة، الإتنين عندهم حق!!!!، لما السياسيين بيعملوا كده، الناس العادية في الأشغال بتعمل كده!!!!.


بس مين في المجموعتين هياخد على قفاه؟؟؟.


سيبك مش مشكلة!!!!.


أهوه كله بقى فوتوشوب!!!!،في الأخر عشان بصراحة عندي ملل كبير، أنا بعترف ،" أنا الإيد الخفية!!!"، أيوة!!!، أول لما أجيب التليفزيون الفلات أخو بتاع معاليه هكون مشترك مع الأيادي الخفية، و عاوزين بقى حاجة كمان، هداري عليه من أجهزة الأمن السيادية، " الهلهولة".


عشان أمشي الثورة بطريقة فوتوشوب إلي أنا عاوزها!!!!!!!!!!!.