الجمعة، 18 نوفمبر 2011

مفيش حاجة تتفهم


imagيثبes


الواحد مبقاش فاهم أي حاجة خالص دلوقتي، هو مين مع مين؟؟؟، ومين ضد مين؟؟؟؟.

هو سؤال، هو وفد القوى السياسية المدنية!!!، بيتشغل إيه ؟؟؟؟.
أصل المصري اليوم نشرة خبر: 

إلتقى وفد من القوى السياسية المدنية، بالدكتورعلي السلمي،  لتسليمه  وثيقة المباديء الدستورية؟؟؟؟، و معايير تأسيس اللجنة  التأسيسية؟؟؟؟.


الناس، قصدي 50 شخصية عامة عملوا إجتماع لمناقشة تعديلات السلمي، و إتفقوا على تعديل المواد…إلخ!!!.

هو ال50 شخصية عامة، هما برضوه ال80 مليون إياهم، يعني ال50، هما تعداد شعب مصر!!!.

طيب كويس جداً، عشان الرئيس إلي جاي ميفضلش يذل أهلنا بالتعداد الرهيب في السكان!!!، أهوه عنده مصر كلها بقيت 50 شخصية عامة!!!.

يمكن كان فيه تصويت جماعي على إختيار ال50 شخصية عامة، و أنا مأخدتش بالي من التصويت ده!!!.

ممكن يكون تصويت إختيار 50 شخص يتكلموا على لساني و لسان غيري، بس كان إختيارهم إختيار سري للغاية!!!.

الأجمل من كده، إنهم غيروا مواد، و عدلوا مواد تانية، و خلوا الجيش جهة إستشارية!!!، يا سبحان الله، و في الأخر شعب مصر كله إشترك في التغيير!!!!، و لا عزاء.

طيب أنا ناوي أعمل مسيرة تتكون مني، و بس، و هدخل تعديلات على الوثيقة، أنا الشعب!!!.

أنا عاوز أحكم نفسي بنفسي، أهوه الجنان وصل لإختزال الشعب في شخص واحد، حد عنده مانع؟؟؟.

هو إيه الفرق مابين ناس بتتكلم بإسم الشعب!!!، و الشعب مش فاهم أي حاجة!!!، و مابين رئيس جمهورية قعد تلاتين سنة يحكم، و برضوه سبحان الله الشعب برضوه مش فاهم حاجة!!!.

يعني ال50 شخصية هما إلي عارفين إيه إلي في صالح ال80 مليون مش فاهم حاجة، قصدي إلي فيهم ناس مش فاهمة حاجة!!!.

طيب كويس، ولو طلع إن الكلام إلي معتقدينه إنه في صالح ال80 مليون، و طلع الإختيار غلط، إيه نديلهم فرصة الإستعانة بصديق، و لا نطبق عليهم قانون سليمان الحلبي في ميدان التحرير؟؟؟؟.