الثلاثاء، 29 نوفمبر 2011

أول واحد يطبق عليه الغرامة

imبإذن الله ، و ربنا يسهل كده، هكون أول واحد يطبق عليه غرامة عدم التصويت.

أنا ليه مصوتش

أسباب كتيرة ، يمكن من أهمها، مش متعود على الإنتخاب، كتر خيره مبارك، كان بيقوم بالنيابة عني بالتصويت، و كمان و أنا نايم، يعني مش محتاج أصحى من النوم عشان أروح أصوت.

سبب تاني كمان، يمكن مش معتقد إن صوتي ممكن يروح للشخص إلي أنا عاوزه، أي دولة عندها شوية بتنجان كده من الديموقراطية لما بتعمل إنتخابات، سبحان الله لما واحد بيحط صوته عشان ينتخب مرشح هو عاوزه صوته بيروح للمرشح ده، سبحان الله.

و كمان سبب تاني ، ماهو الأسباب الأسباب كتيرة و الحمد الله، مش معتقد ، أو بمعنى أصح مش مؤمن بالشفافية الثورية، أو الشفافية الإنتخابية.

و ضحكني جداً كلمة عصام شرف على الفيس بوك، إنه إستنى اليوم ده، و إستحمل كل حاجة في سبيل اليوم ده، معلش هنعمل إيه، ماهو شعب خاين، خان مبارك ، و بعد كده الشعب برضوه هو إلي خان الثورة، إنما سعادتك و المجلس العسكري ، لاء مالكومش في نظام الشعب الخاين ده.

و من الأسباب برضوه، إني عاوز أساهم في دفع مبلغ الغرامة، لإن مبلغ الغرامة هيروح فين؟؟؟؟، أكيد لرفع المرتبات!!!، و أنا عاوز أساهم في رفع المرتبات.

ده غير إني ملاقيتش مرشح يلبي إحتياجاتي الشخصية، أه سيبك من الشعارات الوردي ديه، ملاقتش حد يرشيني بتلفزيون فلات عالي التقنية!!!!.

كله كان لحمة، شوية فلوس متجبش تمن الغرامة، قصدي غرامة المشوار، مش المساهمة في رفع المرتبات.
إيه الرشاوي الخيبانة ديه، أنا عاوز رشوة كده تملى العين، و بعدين صوت و لا مصوتش ماهو إلي هينجح في الإنتخابات هينجح في الإنتخابات.

و بعدين هما بيجروا ليه على الإنتخابات ديه؟؟؟؟، طيب أيام مبارك مجلس الشعب ده كان حاجة كده تفرح، بيديك شقة و عربية و عروسة كمان، إنما بعد الثورة هيديك إيه؟؟؟؟.

إيه هتبقى مقرب من المجلس العسكري!!!، طيب و إيه يعني!!!.

يعني المرشح و الأحزاب بعد الصرف ده كله و الإشتغالات ديه كلها ، إيه المكسب، أكيد مش شقة و عربية و لا حتى عروسة إستعمال الخارج، أكيد حاجات أكبر بكتير من الكلام ده.

طيب نرجع و نقول تاني، لو أعضاء مجلس الشعب المنتخب بالطريقة الشفافة إلي كلنا شفناها من أول يوم، لو الشيطان لعب بدماغهم و فشلوا في المرحلة القادمة كالعادة، نحاسبهم زاي سليمان الحلبي في ميدان التحرير.

و لا هنرجع نعمل إنتخابات شريفة و شفافة تاني ، زاي إلي حصلت في 2005، و دلوقتي كمان!!!!.

و لا هنعمل ثورة جديدة!!!!.

بجد حرام، الفرح إتحول لميتم، و لا عزاء……………………. .