الأربعاء، 25 مايو 2011

عائلة من إوروبا الشرقية

بعد ما إتخلصت من أماكن التي تحت سيطرة الديكتاتور و هروبي المستمر من عصابة الديكتاتور الأصلي كمان ، يعني بهرب من إتنين واحد حقيقي و التاني تقليد

بحثت كتير عن سكن مش مناسب قوي ، بس يكون رخيص و بعد شد في الشعر لاقيت أخيرا المكان ده . 

مكان مش فاخر بس رخيص ، وكان عن طريق واحد من إلي أعرفهم . 

كان بيساعد لسبب بسيط جدا إنه كان على مشاكل برضوه مع الديكتاتور ، أخدني للمكان ده و عرفني على أصحاب المكان و إتفقنا على كل حاجة و شفت المكان و لاقيته ظريف مش وحش بس للأسف إكتشفت حاجة لذيذة أو حاجات لذيذة خالص!!!!!!!!!! .

أولا- 

أصحاب المكان من إوروبا الشرقية و ده مش عيب بس كان ليه مشاكل تانية إكتشفتها بعدين.

ثانيا- 

بيتكلموا بسيط جدا من لغة البلد ، و بقيت كلامهم بلغتهم .

و بعد ما بذلت مجهود عشان أمشي نفسي في اللغة لاقيت إني لازم أفهم لغة تانية ، و كان أغلبية الكلام بالإشارة و أحمد الإنسانية كلها على اللغة المخترعة ديه.

نقلت و ظبت المكان ، و كنت كل شوية أجيب حاجة ، طبعا مكنش فيه تلاجة و لا بوتجاز و لا أي حاجة غير شوية جدران ، و برضه نفس المشكلة مفيش تدفئة غير بالكهربا ، بصراحة الموضوع بتاع التدفئة ده عملي عقدة ، مفيش مكان سكنت فيه كان فيه تدفئة رخيصة!!!.

مش مشكلة ، واحدة واحدة إبتديت أجيب الحاجة إلي عاوزها ، و طبعاً كل حاجة كنت بجيبها كانت مستعملة لإني ببساطة مقدرش على الجديد . و مر الأمر و عادي .

بس في خلال عيشتي في المكان كل شوية أكتشف حاجة ، حيطة بتسرب مياه ، مش عارف إيه بيوقع ، قلت في عقلي  البشوات دول مش عاوزين يتكلفوا أي حاجة فوضبوا أي حاجة و بأقل تكلفة ممكنة عشان يستفادوا من الإيجار و بس ؟؟؟؟.

و طبعا عشان أفهمهم المشاكل كانت مشكلة لوحدها ، المهم واحدة واحدة برضوه ظبطت المشاكل بس طبعا كنت ببقى قرفان من كده ، بس بعد كده إتعلمت حاجة إتعلمت أشتغل بإيدي أصلح و أدهن و طبعا كان الوقت هوا المشكلة لإني يوم الأجازة بعد إسبوع طويل أقعد أشتغل في البيت !!.

 إبتديت أتعرف على العيلة ديه أكتر ، كنت لما أرجع باليل ألاقي الراجل سهران و بيدعيني إني أقعد معاه نحكي ، تخيل لما تقعد تسمع لواحد بيتكلم لغة تالتة غير إلي ممكن تفهمه  !!!!، و يفضل يتكلم و أنا ماإلا أسمع و أهز راسي ، و لا فاهم أي حاجة !!!!.

لغاية ما أنا إبتديت ألقط كلامهم ، و شوية كلام من بتاعهم على شوية كلام من لغة البلد إبتديت أقيم علاقة تفاهم ، و للأسف إكتشفت إني معرفش أي حاجة في العالم إلي بره ، متخيل إن المشاكل في مصر بس !!!، و العالم إلي هنا مرتاحين و معندهمش أي مشاكل .

فعلا المثل إلي يقول ( إلي يشوف مصاييب غيره تهون عليه مصيبته ) !! بس للأسف المثل ده غلط تماماً ( إلي يشوف مصيبتك تهون عليه مصيبته ) !!!. 

أو بمعنى أصح محدش هيحس بمصيبتك غير نفسك و بس ، و أي حد تاني عمره ماهيحس بلإنت فيه أو حاسس بيه !!!، بني أدميين بقى هنعمل إيه ؟؟؟.

إكتشفت إن العيلة ديه غلبانة جدا مش ماديا بس نفسيا كمان ، يعني ترالالي !!!، ناس فعلا الأيام كانت بهدلة ليهم ، أو الأدق في ذلك الأيام بهدلتهم و هما بهدلوا الناس!! ( إنتقام من الأيام !!).

و ده مش للراجل و الست ديه بس ، لاء وولادهم كمان ، إتبهدلوا كتير عشان كده كان الراجل لما يحكي معايا كان يحكي على طول في الماضي ، لإنه حاسس إنه عاش ماضي ذهبي ، الست برضوه حكت عن إزاي جت البلد ديه و إيه إلي إتعرضتلوه ، من غير ماحس عيطت جدا لإني لاقيت البهدله مش مقتصرة على بلد بعينها ، و لا على فئة معينة من الناس ، لاء المشاكل موجودة في كل حتة بس مشاكلهم مش مع البلد أو الحاكم أو الأمن لاء مشاكلهم مع الحياة و الزمن .

طبعاً إكتشفت بعد كده إني أكبر حمار في التاريخ البشري كله ، بني أدم ( ممكن!!) عايش بالأحاسيس ، بيصعب عليه الناس و يتفاعل مع المشاعر و الكلام ( ميصعبش عليك غالي !!!).

 إتعاطفت جدا مع العيلة ديه ، و فعلا لأول مرة أحس إني عندي عيلة ( عبيط جداً لغاية دلوقتي )، عيلة لا كنت أعرفها و لا شفتها قبل كده ، و فعلا العيلة ديه مش ممكن أنساها أبدا و فعلا مقدرش أنساهم لإنهم كانوا السبب في قرف حياتي بشكل عشوائي ، بصراحة أول مرة أشوف نصاب و حرامي غبي جداً جداً جداً .

ده إحنا عندنا تطور في النصب بشكل غير عادي ، فعلاً النصاب عندنا ذكي ، يديك على قفاك ، و تطلع تقول أخدت القفا إزاي ؟؟؟.

هما بقى العكس ، عاوزيين ينصبوا بس بطريقة تعتبر عدى عليها الزمن من زماااااااااان ، بس ممكن حاجة تانية .

- يمكن لو الواحد كان مرتاح مبيجريش جري الهروب المفزع ده !!!، كان ممكن يثق في الناس و ياخد القفا المحترم من غير ما يحس ؟؟؟!!!!.


- يمكن عشان الواحد مبيثقش في أي حد ، و الكلام بيعدي على كذا فلتر ( زاي بتاع المية ) فعشان كده الواحد فهم على طول القفيان ديه عبارة عن إيه ؟؟؟، و جاية إزاي ؟؟؟، المهم أي كان ربنا دايماً موجود و بيحافظ على الغفلان ( إلي زايي ) ، ماشي غفلان على طول !!!.


زاي ماتقول كده الناس ديه زاي ماكانوا قرف ليا ، بس كانوا وش السعد عليا في نفس الوقت ، و الحمد الله من غير مايحسوا !!!.

بسببهم إتعرفت على روحي ، و ده زعلهم جداً ، إزاي ييجي حاجة كويسة من وراهم ( بصراحة حاجة تزعل جدأً ) ، مش بقولك عالم مخها ضارب ، مبيتوقعوش إن شرهم يجيب خير !!!، هعملهم إيه ما هما مايعرفوش أي حاجة عن ربنا !!.


كان سؤالي العجيب جداً ( لييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه؟؟؟؟)، معملتش معاكوا أي حاجة وحشة !!!، ليه الأذى ؟؟؟؟.


بس الإجابة كانت بسيطة جداً و موجودة قدامي على طول.

أولاً- منها الواحد بيتعلم حاجة جديدة.

ثانياً- الواحد بيقيس مستواه الفكري وصل لغاية فين !!!.



لاء مش كده أبداً ، فيه ناس هواية عندها ، تطلع إلي الزمن عملوا فيهم على الناس !!!، بمعنى ( لا تأخذ الخير من بطون جاعت ثم شبعت لأن الشح فيها باااااااااااااااااااااااااااااااااااااااق).

ناس كانت جعانة جداً ، و ربنا عطاهم من خيراته ، بس الفكر البشري المعتاد بالنسبة للعالم ديه.

أولاً- هما إلي نجحوا في إنهم يحصلوا على الفلوس ( إنما فكرة ربنا بيدي لاء)، فكر بشري !!!.

ثانياً- أي حد تحت منهم لازم يتفرم ، يعني أيام لما كانوا تحت فئة من الناس ليه إتفرموا ؟؟؟.


بصراحة تجربة فوق الرائعة من خبط الدماغ في الحيط !!!، عرفت قد إيه ممكن دماغي تتخبط في الحيط و سرعة الخبطة و مقدارها كمان ، و أحب أزيد على كده إني بنافس على بطولة العالم في خبط الدماغ في الحيط ، ديه بطولة عالم قديمة بس مكانش ليها إتحاد ، بس رياضة مشتركة بين ملايين من الناس!!!.