السبت، 27 نوفمبر 2010

غلبان والله غلبان


ليا واحد صاحبي إتعرفت عليه من فترة قريبة تلات أو أربع سنين بس مشكلة الصاحب ده في حاجة بسيطة جدا فضولي بطريقة غريبة جدا يحب يعرف تفاصيل دقيقة عن كل حاجة خاصة لما تكون تختص بغيره أول لما يتصل بعد السلامات و الكلام الفاضي أول سؤال إنت فين ؟ و بتعمل إيه ؟ و إزاي و و و و و و ؟؟؟؟
كلهاأسألة و أجي مثلا أسأله عن حاجة تخصه صعب جدا إن الواحد ياخد منه إجابة واضحة حتى لو كان السؤال عن مكان . المهم بع دكده إتبعت معاه طريقة حلوة جدا علمهالي واحد من المنيا ( تنح تعيش ) بمعنى لما يسأل سؤال مستفز أقوله مراتي بس هيا إلي تسألني السؤال ده فيرد بتلقائية غريبة طيب ما إنت مش متجوز أرد أنا و أقوله ولسه مبإتش شاذ عشان تكون إنت مراتي واحدة واحدة بطل شوية و مع العلم الأخ ده من المنيا برضوه مش عارف مشكلتي مع المنياوية إيه ؟؟؟؟ راح الأخ ده إبتدى يعمل إسلوب تاني بدأ يسأل عن الأصحاب التانيين بمعنى هوا فلان إشتغل طيب شوفته إمتى المهم عشان عارفه إنه غلبان بعقله قلت مفيش أحسن من الصراحة في التعامل ( بص عاوز تسألني أي سؤال عني إتفضل أي شخص تاني حتى لو أعرف هقول مش عارف ) طبعا الطبيعي إن البني أدم بيزعل من الصراحة و ديه مخدتهاش في الإعتبار و طبعا بطل يتصل بيا تاني غلبان .
نيجي على النقيض واحد تاني خالص من الغلابة جدا بعقلهم عايش دور المثقف ذو الأهمية و ده مش تأليث عليه أنا برضوه فيا عيوب كتيرة و مفيش أي مميزات بس بتخنق من الأشخاص الفضولية و الشخص إلي هتكلم عليه الأخ ذو الثقافة العالية عبقرينو الحياة عمل كل حاجة وهوا صغير و طبعا و هوا كبير مقطع السمكة و ديلها و قفاها و مخلاش في السمكة حاجة تبقى لما يتكلم معاك نفسك ترمي نفسك تحت أي حاجة بيجيلي ساعتها حب الإنتحار و أجمل حاجة ميقدرش يشيل سر حد في قلبه لمدة تزيد عن الدقيقة يعني لو قالك سرك في بيير تعرف إن فيه 80 مليون شخص بعد دقيقة واحدة عرفوا السر و عرفوا كل حاجة عن حياتك طبعا السؤال المهم ليه إتعاملت مع أشخاص غلبانين بالشكل الرد كان ببساطة لإن أي حد بيجي بلد لأول مرة بيكون عامل زاي الغريق نفسه يلاقي حد بيتكلم لغته بيحس بأحاسيسه بس أنا للأسف كان حظي جميل جدا دليل على قمة الحظ في العالم كل شخص إتعرفت عليه علمني درس و درس لا يمكن يتنسى مع السنين لإن الدرس كان لازم يكون محترم و لسه برضوه لغاية دلوقتي بتعلم وده مش عيب أنا برضوه غلبان والله غلبان.