الأحد، 21 نوفمبر 2010

هوا مين ظابط الأمن ده ؟

مش عارف إزاي ظابط الأمن بقى كده و ليه ماهوا أكيد إتولد زينا و كبر وسطنا و أكيد كان ليه إم و أب و إخوات و قرايب يعني عادي حياته كانت عادية زاي أي حد فينا .
و كان برضه في نفس المدارس و عنده أصحاب و أكيد حب و أخد على قفاه كزا مرة و دخل الثانوية العامة و ممكن عادها كذا مرة و كان بيطلع بملاحق و عادي .
و بعد كده أخد الثانوية العامة و راح لأبوه عاوز أطلع ظابط ليه ؟ البنات تبقى أكتر و ووظيفة ميري مرتبها ميفتحش بيت بس ثابتة لغاية لما ينتقل كشهيد في خدمة الوطن طبعا .
و دخل الكلية بعد ماطلعوا عين أهله إختبارات و تدريبات و فلسه جيب أبوه من رشاوي و هدايا عشان باشا المستقبل و في الكلية كانت المصيبة كل دروسه إنت أحسن واحد في البلد كلها إنت إلي بتحمي البلد من الشعب العميل و أصبح كل الشعب عميل و خاين و ماشي غلط و كتكوت إمه هيطلع يظبط البلد كلها .
و طبعا عشان يظبط البلد و الشعب لازم في الصيف زاي أي حد في كلية كده يطلع في أجازة الصيف طبعا مش كله يتمرن في بنك و إلي يتمرن في شركة و إلي بجرب حظه إنه ياخد فيزا لأمريكا و طبعا كتكوت إمه يطلع يتمرن على قفا الشعب عشان لما يشيل الدبورة يبقى عارف أساليب الشعب العميل .
و يتخرج و يبهدلوه كل شوية مرة يودوه الصعيد و مرة يودوه الصحرا و مرة يودوه الجوازات و طبعا أبوه يا عيني شغال دفع و هدايا عشان إبنه يجي جنبه و يكون بقى كده في حته كده قوية إسم إبنه كده يقولوا في الشارع الكل يروح يستخبه .
و ينجح طبعا الأب ف النهاية إنه يوصل إبنه لحته كويسة زاي أمن الدولة و طبعا عشان إبنه كان كفء و بيسمع الكلام و يجيب الشعب العميل و يديله على قفاه زاي ما حماة الوطن عاوزين .
و هنا تبتدي المصيبة طبعا الولد وصل و أبوه معاه و كل عيلته فلان باشا ده يبقى إبني بيقولها لكل واحد بسيشوفه و ممكن كمان يعمل إعلان في التليفزيون عشان إيريال التليفزيون يتعدل و يجيب الإرسال كويس لحسن يخلي إبنه ياخد الإيريال و يعلمه الأدب .
أما الباشا سعيد الحظ قاعد في مكتبه و بيحمي البلد من الشعب العميل طايح بيحمي بقه حد يقدر يقولوه متشتغلش لا حاشا و ماشا يبقى هوا قاعد في المكتب و الشعب بيوضبلوه شقته مثلا و لو واحد عمل حاجة مرضتش الباشا طبعا عارفين إبه إلي ممكن يحصل فيه ده غير إنه من الشعب العميل ده هيطلع كمان عيل لشعب تاني و يمكن يصبح عضوا فعالا من الشعب الفقيد .( إلي هما ماتوا من خيانتهم للبلد عملاء بقى )
و في الأخر الباشا ممكن يبقى محافظ وزير داخلية حاجة بقى أو يطلع على المعاش بس ليه تلاميذ كتيرة إتربوا على إيديه يعني الأصح ناسخين منه كذا نسخة ده غير عن مين باشا أخد إخت مين باشا و مين باشا يبقى جوز إم مين باشا و أصبحت إسر حاجة تفرح و طبعا تكاتف الإسر لكبح خيانة الشعب العميل مطلوبة في الوقت الراهن.
من كل ده أنا برد على نفسي برد على سؤالي مين ظابط الأمن ده ؟
  الإجابة ده واحد طموح هوا و أبوه و عيلته كلها و لو مات على إيد الشعب العميل أصبح شهيد الوطن و الأمة كلها و الواجب و  ....إلخ و هوا أكتر وطنية من أي واحد في الشعب العميل و طبعا عيلته كلها كلهم وطنية مع السباك و بتاع الأنابيب و  .........إلخ و عشان كده أنا برفع القبعة للعائلات الوطنية عشان هما خايفين على البلد مني و من الشعب العميل كله و يارب  كلنا نموت عشان العائلات ديه ترتاح و يتفرغوا لبناء الوطن بدون عملاء