الأربعاء، 18 يوليو 2012

مبارك رئيس مصر السابق و الحالي

طبعا الكل شاف أخرة كوميديا القرن ( محاكمة القرن )، إلي مبارك و العادلي أخد 25 سنة لكل منهم ، مع براءة كل المتهمين. 

و في أخر الجلسة القاضي قال الأسباب إلي هي في نفس الوقت دليل لبراءة مبارك في النقض هو و العادلي .

لدرجة تحس إن السبب في ضرب النار والقنابل كان السبب فيه البندقية إلي مع العسكري أو الظابط.

و الأوامر كانت بتصدر من القمر أو قيادات المجموعة المكوكية لزحل ، هم يضحك و يبكي .

 العجيب إن حسن عبد الرحمن أكبر راس في بيت الرعب ( الأمن الوطني حاليا و أمن الدولة سابقا ) ، ياخد براءة ؟؟ ، طيب إزاي؟؟؟، هي المحكمة ديه تختص بس عن أيام 25، 26 و 27 يناير ؟؟؟، يعني كل سنين العذاب و البهدلة و الإعتقالات راحت ؟؟؟.

 هي المحكمة ديه بس لحق الشهدا في فترة الثورة بس،بس، طيب و حق الشهدا لجهاز أمن الدولة في فترة العادلي و عبد الرحمن راحوا فين ؟؟؟.

بهدلة مبارك لشعب كامل على مدار 30 سنة راح فين ؟؟؟، بلاش الإعتقالات إلي كانت شغال على بطال إيه ؟؟؟، الأجهزة الأمنية أتلفتها زاي الأدلة الباقية ؟؟؟.

بصراحة زاي ماكان أبواب التاريخ مفتوحة للقاضي ، زاي برضوه لما أبواب مزبلة التاريخ لسه مقفلتش أبوابها !!.

 و عمر ما حياة و أعمار و دم الناس ماهيروح هدر ، هتفضل تصرخ لغاية لما ييجي القصاص ، مش بس دم 25 يناير لاء دم إلي الناس ميعرفوش عنهم حاجة و دول كتير قوي ، المعلن لغاية دلوقتي قليل .

و العسكري و مساعدينه في إدارة البلد دلوقتي مشتركين في كتم الأسرار لغاية دلوقتي !!. إيه السبب ؟؟؟، و لفايدة مين ؟؟؟، هما مش الإخوان برضوه على حد تعبيرهم إتبهدلوا و إعتقلوا و ماتوا في سجون النظام السابق ، طيب بيدافعوا عنهم ليه دلوقتي و فاضلين على العهد معاهم في كتم الأسرار ؟؟؟.

الإخوان ماشيين على نفس الخريطة إلي رسموها هما و أعضاء النظام السابق ، إلي لغاية دلوقتي بيحكموا البلد سواء علني أو خفي!!.

إتقوا الله في دمنا و عمرنا ، هتكسبوا حب الناس لو فضلتوا مع الناس،الناس، و هتكسبوا كره الناس لو فضلتوه مع النظام .

للأسف فساد السياسيين موجود في العالم كله ، أصحاب الكراسي بيعتقدوا إنهم هما منقزين الشعوب من كوارس يجهلها الناس، طيب ماتعلنوا الكوارس و خلوا الناس تختار ، ليه الملايين يبقى مصيرهم في إيد كام واحد؟؟؟. تفتكروا و الكلام ده لأصحاب المناصب و السياسيين ، سعادتكوا جيتوا منين ماإنتوا جيتوا من الناس ، بس للأسف المخ بينسى أو بيتناسى . لينا رب إسمه كريم .