الأحد، 25 أغسطس 2013

الجريمة السياسية

مع إختلافي الكبير جدا مع كل إلي بكتب عنهم ، و لكن !!!!!.

فيلم هندي ( الجريمة السياسية ) ، فاكرين حادث المنصة بتاع جمال عبد الناصر ، قائد إنقلاب 52.

هو 52 إنقلاب ؟؟؟، و لا ثورة ؟؟؟.

ماعلينا .

وقف في بلكونة في المنشية ، و قاعد بيخطب و فجأة رصاص إتضرب، مفيش في نفس اليوم كانوا الإخوان لبسينها مستريح!!!.

إشمعنا الإخوان ؟؟؟؟، مش فاهم الصراحة، و لكن قصة الإخوان كبيرة و كبيرة قويييييييييييييي، قتلوا النقراشي بعد مفيش من حل الجماعة!!!!.

جناح عسكري و سري ، و ياما فيه أجنحة منعرفش عنها أي حاجة.

المهم ، نفس القصة أيام مبارك لما طار ، لو بلاعة إتسدت في مصر ، يبقى مبارك و عياله و نظامه هم السبب!!!، لو عيل شرب سجاير من ورا أبوه ، يبقى مبارك و فلوله هما الإيد الخفية إلي لعبت في مخ العيل!!!!.

أما دلوقتي ففيه فرق ، كبيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير.

أي حاجة لبست الإخوان و مرغي، ( بلطجة ) إخوان ، ( سلاح ) إخوان ، ( رغيف عيش ) إخوان ، ............ إلخ.

معن سبحان الله ، أيام الانتخابات بتاعت مجلس الشعب ، أيام مبارك و فلوله ، كان فيه بلطجية و سبحان الله كانوا بفلوس و من غير!!!!.

كان ظابط مباحث المنطيقة ، يعرف كل المسجلين و أماكنهم و ...... إلخ ، بس الشعب و الشرطة إيد واحدة على طوووووووووووول.

أنا ضد العنف ، لما الإخوان سحلوا الشرطة في كليبات كتيرة على اليوتيوب، و الناس إتعاطفت مع الشرطة و المناظر الصعبة ، شعب بجد قلبه طيب.

معن نفس المناظر إلي الشرطة إتسحلت بيها ، كانوا بيعملوا أفظع منها في أي قسم، ده يا راجل كانوا الظباط بيتنافسوا على تسجيل براءة إختراع لأجهزة التعذيب، فيه منهم كان بيعتمد على تكنولوجيا العصر ( كهربا ، مية  ) ، فيه غيرهم كانوا بيعتمدوا على إستمداد أدوات التعذيب من العصور الحجرية و ما قبلها ( العروسة ، الخاذوق ، السرير الحديد ، القفص ) ، حاجات تفرح!!!.

فعلاً الشعب و الشرطة إيد واحدة و من زمااااااااااااااااااان، يعني واحد بيخترع مش يلاقي متطوعين للتجربة ، سواء متطوع أو غصب!!!، إيد واحدة إيد واحدة الصراحة!!!.

و من التغيير الكبير إلي بنشوفه ، براءة كل نظام مبارك ، و مبارك نفسه!!!.

قاعدين بتحاسبوه على قتل الثوار 26/27/28 ، إنما 30 سنة دم ، لاء عيب ، بتحاسبوه على هدايا من مؤسسات صحفية ، إنما عمولات و رشاوي و غيره لاء عيب ، مفيش أي دليل ، الراجل كان بيدفع من جيب ميراث أبوه على الشعب ، طيلة 30 سنة.

ده إنتوا شعب عاوز الحرق، بتتهموا عيال مبارك ، العيال إلي مبتفوتش فرض من فروض ربنا، الناس إلي كانت بتعمل خير في الشعب كله .

جمال الرجل الطيب أبو وش سمح ، إلي كان يمشي في الشوارع و هي فاضية، عشان الناس بتموت في قاعدة البيت لما جمال بيعدي، و لا أرزاق الناس إلي بتتقفل ، هو عشان راجل كريم كان بيعوض الناس على قعدتهم في البيت، الشرطة و الشعب إيد واحدة ، عاوزين تعويض أكتر من كده؟؟؟؟.

علاء ، ده إنتم محسسني إنه من الخلفاء، راجل طيب و في حاله، و بيصلي ، و مكانش بيشارك حد و لا بيدخل زاي الخازوق في أي حاجة،
ده حتى نكتة صاحب القهوة مكانتش لايقة عليه!!!!.

نرجع للحج جمال ، مكانش طامع في سلطة أبداً ، أبسيلوتلي!!!، و لا إتعمله مكتب خازوق كده في الحزب ، و لا كان بيمشي بحراسة و مأموريات من الشرطة ، و لا أي حاجة من الكلام الفاضي ده!!!!.

نيجي بقه لحبيب قلب  الملايين ( مبارك ) ، إيه مشكلته؟؟؟؟، كان طايح في خلق الله!!!!، و إيه يعني، شعبه و هو حر فيه ، يفرده يكويه، هو حر، مش إحنا إلي إخترناه و أدينا لبسناه!!!!.

ده غير ، شوية هو براءة ، الناس تغلي!!!!.
لاء مش براءة ، الناس تهدى ، شوية!!!!.
لاء ، ده تحت الإقامة المحددة!!!!، تطلع الرياسة تنفي!!!، يطلع الجيش يعترض!!!، ينزل من الطيارة في المكان الذي إختاره لتحديد إقامتهّ!!!!!.

يا سبحان الله، أول مرة أعرف إننا بنحترم حقوق الإنسان ، على إيد مبارك و عياله و جماعة الإخوان ( الكبار منهم في المركز).

أه ، حاجة تانية جميلة جداً، تساقط قيادات الإخوان ، حلو الإعلان ده، ده يا سيدي الفاضل لما جابوا إسمه إيه ده ، حجازي ، معرفتش شكله، إمال إلي مسكه عرفه إزاي؟؟؟؟؟، و إسمي قاعد قدام التليفزيون على طول ، يعني حفظت شكلهم أكتر من شكلي!!!!.

فيطلع علينا حبيب قلبي العكاشة و يقولك التالي :

عسكري في الكمين بيسأله فين تحقيق الشخصية ، ( حجازي ) إرتبك!!!!، كان شايل عدد 2 باسبور ، راح مطلع باسبور حجازي!!!!، بس خلصت الحكاية!!!.

يعني لو ( حجازي ) مرتبكش ، كان زمانه في ليبيا يقاتل أعداء الله ( شعب مصر )!!!!، و العسكري إلي مسكه كان بيعمله باي باي و يعديه الحدود !!!، بس هنقول إيه ( حجازي ) بيشخ على نفسه لما بيشوف عسكري!!!!.

إمال كان عميل لأمن الدولة، و بيتعامل مع عظماء أمن الدولة ، كان إيه، لما بيدخل الجهاز لابس بمبرز؟؟؟؟.

ده غير الحج ( المرشد ) ، يلبس النقاب ، يطلع على رابعة ، يقلع النقاب ، يخاطب الطيارات ، يلبس النقاب ، يرجع على الشقة!!!!.

بس سيبك من كل ده، حجازي و المرشد مع إختلاف الصالون إلي كانوا قاعدين عليه، إلا كان فيه حاجة مشتركة مابينهم ساعة تصويرهم، زجاجة المياه المعدنية ، و البتاعة التانية إلي شكلها عصير و لا زبادي سايب!!!!.

ده غير إنه لازم و هو بيتصور ، ياكل و يشرب ، و إلا مفيش حقوق إنسان!!!!، إستنى !!!، هو  حقوق الإنسان ، ساندوتش و علبة مش عارف إيه و مية معدنية؟؟؟؟، ده مين المتخلف إلي قال كده؟؟؟.

مش مكتوب في وثيقة الإمم المتحدة ، بند حقوق الإنسان ، ( علبة عصير ، مية معدنية و ساندوتش فلافل )، هو يعني على قد علمي البسيط ، حقوق الإنسان ( مراعاة الحقوق ، سواء في التحقيق بعدالة، حفظ الكرامة ، عدم التعذيب، ...... إلخ )، مفيش حد قال حفظ الكرامة بسندوتش طعمية ، و تطيييب خاطره بزجاجة مياه!!!!.

ما علينا ، لسه جداد في قصة حقوق الإنسان!!!، إيه؟؟؟، إستنى يا ريس!!!، هو مبارك أول لما وصل مستشفى المعادي ( مكان إقامته الإجبارية بناء على طلبه !!!)، جابوله سندوتش فلافل ، ميه معدنية و زجاجة مش عارف إيه، يا كفرة!!!، ده راجل متعود على العز، بس لو الساندوتش من الشيراتون!!!، يبقى حقوق إنسان ، حقوق إنسان.

و ياترى بقى، مع قصة حقوق الإنسان ، عرضتوا على شلة الإخوان مكان السجن، يعني يحبوا زنازين بحري، مطلة على منظر طبيعي، عساكر حراسة ألوان؟؟؟، حاجات من النواحي ديه!!!.

شكلكم إكتفيتم بأقل حاجة في حقوق الإنسان ، علبة مش عارف إيه و المية ، و الطعمية، إمال لو طلبوا علبة كشري و لا شوية فسيخ ، كنتم هتعملوا إيه؟؟؟؟.

إمال ماسكين طلعت مصطفى ليه لغاية دلوقتي، هو مش من حقه يطلع إعفا، و لا تسلية لعيال الريس؟؟؟.

يلا عشان ميحسوش إنهم في سجن، كل الحبايب قاعدة مع بعض!!!، إزاي؟؟؟، ده جزار أمن الدولة ( عبد الرحمن بااااااااااااشا)  طلع براءة، ليلة الشرطة مفيش غير ( العادلي باااااشا ) ، ( سرور ، عزمي ، الشريف ) براءة و ربنا يسهل هيختاروا مكان الإقامة الجبرية!!!.

إلي ملحقش إختيار الإقامة الجبرية ( نسيت إسمه ، بس هو السكرتير الخاص لمبارك ) ، مات و هو بين جدران السجن ، مش في الإقامة المختارة ( الله يرحمه ، لا شماتة في الموت ).

ده غير و غير و غير ، الجريمة السياسية طلعت حاجة صغيرة خااااااااااااااااااااالص ، جنب إلي في القلب إتجاه ولاد القلب دول، و بعدين إيه نهاية كل الأفلام ديه؟؟؟، عاوزين إيه؟؟؟؟، عاوزين مبارك و لا عياله و لا الإخوان و لا السلفيين ؟؟؟؟، مقدرش أقول المسيحيين للأسف ، إمال مين إلي هيداس في النصف؟؟؟؟.

كان نفسي أخلص بس إفتكرت حاجة ، المسيحيين!!!!.

يطلع علينا ناس ظراف و يقولوا ، ( إحنا بنعتذر للمسيحيين ، عشان هما إستحملوا الكتير الصراحة )!!!!!، يا سلام!!!!.

طيب سعادتك الحل إيه ؟؟؟، نسيب المسيحيين لغاية لما ينقرضوا من مصر ؟؟؟؟، نفضل نعتذر ليهم ، و نسيبهم يتقتلوا و يتهجروا و يتحرق كنايسهم، و في الأخر ( إحنا أسفين يا مسيحيين )!!!!.

لما يتحرق كنايسهم ، و طلعوا نفس ، يبقوا عملا و طابور خامس!!!.

لما يتقتلوا ، و يطلعوا نفس ، يبقوا عملا و طابور خامس!!!.

لما تتخطف بناتهم ، و يسلموا غصب ، و يطلعوا نفس ، يبقوا عملا و طابور خامس!!!.

لما يتهجروا ، و يطلعوا نفس ، يبقوا عملا و طابور خامس !!!.

يعني على طول الخط عملا و طابور خامس ، ده غير كفاااااااااااااااااااااار على طول!!!!.

إنما لما مش عارف في مالي و لا في أنهيه داهية ، كام مسلم إتقتلوا ، إوووباااا ، لازم نقتل مسيحيين مصر!!!.

بن لادن القوات الأمريكية قتلته و رميت جثته في المجاري ، إووووباااااااا ، لازم نقتل مسيحيين مصر!!!!.

سعادتك لو الأهلي خسر الكاس ، إووووباااا ، لازم نقضي على مسيحيين مصر!!!!.

بقى ده كلام؟؟؟، ماهقولكم إيه؟؟؟، لما إختصارنا حقوق الإنسان على ( طعمية، مية و علبة عصير )، هتيجي على حقوق مسيحيين مصر؟؟؟؟.

و يبقى الحال كما هو عليه، الجيش و الشرطة و الشعب إيد واحدة ، ماعدا مسيحيين مصر!!!!.

يا أخي أأأأ ..............................اااااااااااا.