الثلاثاء، 1 يناير 2013

مرسي يتحدى القدر

عجبني خطاب السيد الرئيس الدكتور المهندس العظيم مرسي قدام مجلس الشورى و الشعب أصلهم 2 في 1، مش مشكلة.

قال بصوت جهوري إترجت ليه القاعة، إن ثورة 25 يناير العظيمة ، إلي الإخوان إشتركوا فيها من أول يوم!!!!، هي الطريق إلي موجه سعادته للأمام.

و إن الشعب قام على الديكتاتورية و الكلام الأهبل إلي لا بيأكل و لا بيشرب!!!!، بس عندي تعليق خفيف خالص، و هو بيقول الديكتاتورية متكسفش على نفسه كده، بصراحة مكنتش ديكتاتور قبل كده، فمعرفش تأثير الكلمة علي بتكون إزاي؟؟؟، أصلي عشت طول عمري تحت رجلين الديكتاتور، فأقدر أوصف الجزمة من تحت شكلها إيه، إنما من فوق مقدرش أفيدك قوي!!!!.

بس عندي سؤال عويس، هو الكتاتني كان حاضر إفتتاح مجلس الشورى ، ليه؟؟؟؟، دعوة؟؟؟، و لا لسه رئيس مجلس الشعب المنحل؟؟، زاي حكومة حماس المقالة!!!.

و بعدين يا سيدي راح شاطح يمين على القضية الفليسطينية، هما لو سابوا الفليسطينيين في حالهم هيخلصوا نفسهم بنفسهم، بس أهوه تقليد أخدنا عليه في كل إفتتاح مجلس شعب أو شورى ، لازم نحشي الخطاب.

و راح رامي شمال على القضية السورية، و هي ديه نقطة التسلية بتاعتي النهاردة!!!!.

تلاقي بشار أول لما سمع كلمة مرسي عملها على روحه، أو لسه قاعد في الحمام لغاية دلوقتي!!!!، المشكلة مش في بشار دلوقتي، المشكلة في اللاجئين السوريين إلي جم و إلي هييجوا، يا مراحب على العين و الراس!!!.

بس دولة مش عاطية كرامة لشعبها هتتدبي إزاي كرامة للضيوف؟؟؟؟، بصراحة صعبانين عليا، متبهدلين هناك على إيد بشار و جايين يتبهدلوا على إيد مرسي و جماعته!!!!.

أفتكر حاجة يمكن الكل يعرفها، مصر في يوم من الأيام كانت فاتحة الباب قدام السودانيين، السودانيين كانوا بالهبل في كل حتة، على الأرصفة و في كل مكان، و لما طلبوا حقوقهم كبني أدمين إطلق عليهم الأمن المركزي و راح إلي راح و عاش إلي عاش!!!!.

بلاش الأريتريين كانوا يجوا يقدموا لجوء في مصر و النظام يرحلهم على بلادهم، و ياخدوا إلي فيه النصيب هناك.

ياترى بقى مرسي و جماعته فاتحيين باب مصر لكل السوريين و لا لحاملين كارنيهات الإخوان المسلمين في سوريا؟؟؟؟.

مش تريقة بتكلم بجد ، السوريين إلي هيشرفوا مصر، سوريين إخوان و لا سوريين عاديين؟؟؟؟.

عن نفسي لو مرسي أمر بالتحرك العسكري على سوريا مش هروح، لإني مش عاوز الإخوان يفلتوا هناك من إيد بشار، لما بشار يخلص على السوريين الإخوان هناك هبقى أتحرك أنقذ الباقيين إلي عندهم أمل يعيشوا حياة كريمة، مش هما كمان يشيلوا ديكتاتور و يجيبوا جماعة ديكتاتورية تحكمهم، و يبقى ودنك منين يا جحا!!!.

نعدي موضوع سوريا و نمسك الإقتصاد، مرسي و جماعته لسه مصدقيين إن فيه طائر نهضة، و الفلوس هتجري أنهار، على إيه ؟؟؟، أحلام و لا على كدب؟؟؟.

مرسي شكله عنده زهايمر، أو بيعاني من إنفصام في الشخصية، نسى إن أغلببية المشاريع إذا مكنتش كلها ، إلي مسك فيها المقص و قص الشريط، كانت من أيام مبارك!!!!، يعني الجماعة ملهاش أي إيد في المشاريع ديه.

بلاش شفت من كام يوم ، إن رجال الأعمال بيشتكوا ، إن البنوك معندهمش عملة أجنبية ( الدولار العجيب )، رجل أعمال محترم عنده حساب بالعملة الصعبة يروح البنك عشان يسحب من فلوسه ، البنك يقوله سوري معندناش!!!!، و قال إيه أصل الأموال بتخرج من مصر !!!!.

يا سلام ، يا سيدي الفاضل هي الثورة بقالها قد إيه ؟؟؟، جاي دلوقتي بتقول إن فيه ناس بيهربوا أموال البلد !!!!، إمال الوقت إلي الفات ده كله كان إيه؟؟؟، بيسرسبوها!!!!.

هو فيه واحد من أباطرة النظام السابق كان سايب فلوس جوه عشان يخرجها بره؟؟؟، كانوا سايبين مصاريف العيال بس، و حتى ديه كانت بره !!!.

تفتكروا الراجل بتاع بنك الإئتمان الزراعي، مش فاكر إسمه، كان سايب في البيت 8 مليون جنيه، و لما سألوه إيه ده؟؟؟، كان الرد مصاريف للأولاد!!!.

تفتكروا بقى من ساعتها حد بيشيل حتى مصاريف الأولاد هنا؟؟؟، إمال التعليم في الخارج يعمل إيه، يا تعليم مجاني!!!.

 طيب بلاش يعمل إيه رجل الأعمال الكبير قوي خالص جدا ، الشاطر و هو شاطر، قضى طول عمره في المعتقلات و مع ذلك عمل مشاريع !!!، يمشي مشاريعه إزاي؟؟؟، يعني يرضيكم يروح البنك يقولولوا مفيش!!!!، ده يعزل مرسي بكلمة!!!، و لا مع ده البنك المركزي تحت أمره؟؟؟.

بس للأسف البنك المركزي طلع تصريح إن النقد الأجنبي إلي تحت إيده يدوبك يسدد، و يكفي الإستيراد، على رأي واحد مش فاكر مين هو ، الحكومة بتطلب للشعب أكل ديليفري من الخارج!!!.

الكلمة الوحيدة إلي عجبتني إن الشعب كله لازم يشترك عشان نترفع!!!!، أكتر من كده هنوصل القمر!!!!.

نرجع للمهم سيبك من كل إلي فوق ده، إقتصاد إيه إلي جاي تقول عليه؟؟؟، إقتصاد بلد ، و لا إقتصاد جماعة؟؟؟، لو على البلد الإقتصاد بيرفع الراية البيضا، إنما إقتصاد الجماعة نمسك الخشب، حدث و لا حرج، ربنا يخلي قطر!!!.

هو مش الدستور عدى، خلاص دخل جيب الجماعة الفلوس إلي قال عليها القرضاوي مش عارف كام مليار دولار عجيب!!!.

عمرو أديب كان بيسأل مصطفى الفقي ، فين الفلوس و الياقوت و المرجان ، إلي الإخوان قالوا هنمسك الحكم البلد هتعيش على جبال من الذهب !!!!، و لكن للأسف عشانا عليك يارب!!!.

هو ده القدر إلي كنا مستنيينه ، مرسي هو قدرنا و إحنا مش قدره، فهل عند مرسي الجرأة على تحدي القدر؟؟؟؟.