الجمعة، 7 ديسمبر 2012

أنا الرئيس يا جزم

أسف في اللفظ بس ده كان خطاب مرسي اﻷخير.

أنا الشرعية، أنا الدستور ( قصدي مسودة الدستور )، أنا إلي هجيب الديب من ديله!!!!!، و إلخ إلخ........... .

إيه الجديد؟؟؟؟، عربيات رياسة الجمهورية!!!!! ، إتبهدلت!!!!، أه و السواق إلي بسببكوا نايم في المستشفى بياخد رعاية كاملة، رياسة يا معلم.

أما بالنسبة للمصابيين و المتوفيين ، فمرسي عنده إحصائية كاملة بيهم، و بإذن الله النيابة العامة و القانون هياخدوا مجراهم!!!!، إبقى سلملي على الترماي.

المصاب هياخد رعاية كاملة ، بس من نوع تاني مش زاي بتاع الرياسة!!!!، رعاية أكبر، رعاية كده واخدة طعم اﻷمن الوطني ( أمن الدولة سايقا )، أما إلي مات فأخد رحمة ربنا.

أما بالنسبة للمحتجزين ، إلي إعترفوا بكامل إرادتهم، بدون أي ضغط على إنتمائهم للطرف التالت، ده طلعوا كمان في سركم حاملين لكرنيهات عضوية في نادي الطرف التالت، فهيتنفخوا نفخ، فاكرين المنفاخ بتاع أمن الدولة أبوا مقاسات، أهوه بقى اﻷمن الوطني عنده منه بس توماتيكي، يعني سعادتك زمان كان لازم تجرب كل المقاسات لغاية لما يوصلوا للمقاسةالمظبوط، دلوقتي يا باشا الرقم القومي فيها المقاس، تكنولوجيا العصر!!!!، تدخل على المنفاخ بتاعك من غير تجارب.

أما الطرف التالت ، فمرسي لهو بالمرصاد، يعني قريب جدا الشعب كله هيتنفخ، ماهو الطرف التالت طلع شعب مصر، من غير شعب اﻹخوان، إلي هما معهمش كارنيهات نادي الطرف التالت.

ده التاريخ ده ، ياما بيشيل، جماعة اﻹخوان هي مفجرة الثورة ، و المرشد حامي الثورة اﻷول، أما مرسي فهو حامي الثورة من ورا!!!!، و إنه لكم بالمرصاد.

زاي نكتة جديدة ، واحد شجب في مبرك إتفصل من شغله، وواحد شجب في مرسي إطحن!!!!!، ( نكتة ) صح؟؟؟؟.

عارفين لو مبارك كان إستمر بس أخر ست شهور ، كان زمان كل دول متعلقين على العواميد بتاعت الكهربا، و كان زمانا مريحين دماغنا منهم، و لا كنا لبسنا طرف تالت، و لا رابع، كانوا هما إلي هيلبسوها و يتنفخوا على الطريقة القديمة.

مش كان أحسن؟؟؟، فعلا شعب مش عارف يبص لقدام ، على طول كده بصين تحت رجليكم!!!!.

السؤال إلي محيرني جدا، هي الثورة قامت ليه؟؟؟؟، أنا عندي زهايمر!!!!!، كان نفسي مبارك يغوووووووووووووور، إنما طلع لمبارك وجوه إخرى ، أوسخ و أقذر ( كل الشتايم مش هتقدي الغرض ).

تفتكروا بقى لو، لو مرسي رضخ و تنازل عن الحكم ( في المشمش ) ، مش هيكون للجماعة ألف وش تاني أقذر من المتاح حاليا؟؟؟؟.

عاوزين الصراحة، إدوا لمرسي فرصة تانية يطلع عين إلي خلفونا فيها، عشان إحنا شعب نستاهل إلي بيحصل فينا!!!!، أيون.

ياإخونا إحنا محتاجين رئيس ميكونش مصري أصلا، تفاديا للوجوه المستنسخة، بلاش هو مش بتاع قطر نفسي يكون زعيم المنطقة العربية ، خلاص فرجت هاتوه و إنتخبوه رئيس لمصر ، و أهوه بالمرة نفتح قطر على مصر، و نخلص من اﻹخوان.

اﻹخوان بيلعبوا نفس دور مبارك، فاكرين لما مبارك كان ينزل ضرايب جديدة ، يروح مغلي البنزين، الناس تجري و تعمل طوابير قبل البنزين ما يغلى ( قال يعني تنك البنزين مش هيخلص و يعبي من الغالي )، و يقوموا الصبح زاي الشطار لابسين ضرايب جديدة و هما في مشكلة البنزين و غلوه.

بلاش حتة تانية من الاعيب مبارك، يطلع في عيد عمال أو غيره، و يقرر صرف العلاوة 10% ، و من ناحية تانية ييجي يوسف غالي يلمها 21% ، و الشعب فرحان هياخد 10% ، و معندهوش مشكلة إنه يرجعها 80%.

اﻹخوان ملبسين الشعب نفس الفكرة، تفتكروا لما مرسي عمل اﻹعلان الدستوري، مكانش عارف إن فيه مشاكل و بهدلة و طرف تالت و رابع و خامس، كان عارف بس سياسة اﻹلهاء، أصل هيغلي إيه ؟؟؟؟، عشان يسرح الناس فيه، إنما السهل نعمل مشاكل في الشارع، و نلبس الشعب الخازوق من الناحية التانية، يبقى الشعب بيلعب في الإعلان الدستوري و الدستور و الخوازيق شغالة، و بعد ما الشعب يتكيف، جرة قلم نلغي فيها اﻹعلان الدستوري.

مصر في مؤامرة، قوات و قنوات خارجية عاوزة تاكلنا، عدوان من كوالالمبور على اﻷبواب، يا حاصرة على إيه يا معلم، هيسخطك يا قرد، هيخليك إيه غزال!!!!.

ياإخونا فوقوا الخوازيق بناخدها كل يوم بمزاجنا و إحنا مش داريين، سياسة إلهاء، إتعلموا التاريخ بيعيد نفسه تاني، يخرب بيت كده عيشتوا مع مبارك 30 سنة و متعلمتوش أي حاجة!!!!!.