الخميس، 20 ديسمبر 2012

الرد البسيط على بدر العبيط

عجبني رد باسم يوسف لما ناس كتير على صفحته بيسألوه،
" هو إنت ليه مبتتريقش على القسس و المسيحيين، طبعا عشان متقدرش.......... " ، و إلخ من الكلام على هذا المنوال.

رد باسم كان صغير و جه في الصميم ، بيتريق على شيوخ اﻹسلام ﻹنهم من دينه ، بيفهم في دينه، إنما لو إنتقد المسيحيين ، يفهم إيه في دينهم؟؟؟؟.

قبل التفكير في الرد على بدر ، ( أسف مقدرش أقول عليه شيخ ) ، لاقيت إنه مدمن إلهام شاهين، لو بصيت على سنه ، هتلاقي إن فترة شبابه الضايع ، كانت إلهام شاهين مووووووزة السينما في الوقت ده.

السبب التاني في الرد ، صدع إلي خلفونا ، الدكتور لقب و لا فعل ؟؟؟؟، هبعد عن الموضوع شوية و هرجع تاني، في الويكيبيديا الخاصة بوجدي غنيم ( عقبال عندكم ، وجدي غنيم بقى ليه في الويكيبيديا، معنها من صنع الكفار ، بس ما علينا )، لاقيت إنه واخد دكتوراه مش من جامعة بتنجان في الولايات المتحدة، ماجيستير في البطيخ من الولايات المتحدة، و كاتبين إسم الجامعات العظيمة من تحت كده بخط صغير، أنا بقى عملت إيه ماإلا نسخ و لصق على المعلم جوجل، راح المعلم جوجل طلعلي النتايج إلي أنا عاوزها ، بس إلي مكنتش أتوقعها!!!!.

الجامعات موجودة ، بس مش جامعة زاي إلي إحنا نعرفها، لاء ، تدرس ترمين و تدفع كل ترم مش عارف كام 100 دولار و في النهاية مبروك معاك ماجيستير و بعد ذلك تدفع المعلوم مبروك معاك دكتوراه، في إيه ؟؟؟؟.

في الدين اﻹسلامي و منين ؟؟؟ ، من الولايات المتحدة اﻷمريكية، بلد الصليبيين و الكفار و الصهيو أمريكي و الماسونية و البتنجانية.
و تقدر تقول إنه معهوش دكتوراة ، يروح مطلع الشهادة و حاططها في. ......... عينك  (يا قليل اﻷدب).

طلع علينا بدر و أخرين ممن يحملون الدرجات العلمية الدكتوراه و فما فوق، طبعا الناس ديه أعلى من مراحل التعليم المختلفة، بياخدوا دكتوراه على طول، إمتى و فين ( الله أعلم ) ، بس معاهم مايثبت!!!.

تيجي تتكلم معاه أو معاهم لازم تحط اﻷول اللقب، ( هو الفلوس إلي إدفعت فيه كانت حرام و لا حرام ).

طيب أنا راضي ذمتكم ، واحد مر بمراحل تعليم مختلفة ، و مراحل تعليم عليا و مافوق العليا، و معندهوش أي نوع من اﻷدب ، عامل زاي واحد واقف بيثبت الناس على ناصية الحارة!!!!، شيخ إزاي ده؟؟؟؟، مين متخلف عقليا ممكن يسمعله.

حاولت أشوف مقاطع على اليوتيوب تختص ببدر ، يمكن أشوف حاجة تغير التفكير شوية، إنما ماإلا ، تهديد و ووعيد ، هعمل فيك ، هسوي فيك ، و الجديد هيدعوا إلى مليونية!!!، ياسلام.

بس عشان الصراحة ، الراجل قال كلمة عجبتني جدا، أيام مبارك كانت أرحم لبدر و أشكاله من اﻷيام ديه!!!!.

ردي :

 طبعا، كفاية إنك كنت متبهدل من كام مخبر و ظابط، و لما كنت بتطلع من أمن الدولة ، كانت الناس بتقول ياحرام ، الراجل عشان دينه مبهدلينه، إنما لما الناس شافتك و فهمت إنت بتقول إيه، بقيت وخداك غسيل و مكوى على نفس الدرجات العلمية بتاعتك.

أقدر أقولك فعلا نظام مبارك كان راحمنا من أشكالك، ده أمن الدولة كانوا أبطال، في تجنيدك، هما مش بيقولوا الفتنة أشد من القتل، طب تخيل بدر قتل كام واحد، بفتنه عليهم، و إن نسيت هات الدفاتر تتقرا.

كل واحد دلوقتي عاوز سبوبة يطلع على أي قناة من إياهم، و يقول قال الله و قال الرسول ، أصبح شيخ و ليه مريدين، و بياخد الدكتوراة على طول، إيه يا عم بدر ( إدفع تاخد ).

مثال:

كان فيه ظابط في أمن الدولة إسمه " فلان " ، كان كل مايتذكر إسمه كان لازم الكل يقول " فلان بيه صلى الله عليه و سلم " ، أهوه فلان ده بقى كان ماسك الطوق بتاع بدر، تخيلوا الشيخ العلامة الدكتور، قعد كام مرة يقول " فلان بيه صلى الله عليه و سلم" ، ماشي هنقول إنه تحت وطئة التعذيب كان الكل لازم يقول كده.

بس ياترى تحت وطئة التعذيب برضوه تكتب تقارير ، و تنسف ناس ، تدمر بيوت، إرضاء لفلان بيه!!!، و لا إبتغاء لكرمات فلان بيه.

كان نفسي في أوقات زيارة بدر لفلان بيه، يكون معايا كاميرا فيديو ، و أنا كنت خليتك أشهر من مايكل جاكسون، بس للأسف.

طبعا أنا متغاظ من بدر ، إنه بقى دكتور، و بيطلع في التليفزيون و بيدعوا إلى مليونيات، و كمان بعترف إن كان فيه تنافس شريف مابينا للفرجة على أفلام إلهام شاهين، و هذا إعتراف مني بذلك، الدكتور أنا، إشمعنى بدر.

الجميل إن اﻷزهر عطى لبدر الصابونة المتينة، و طلع و قال إن بدر لا ينتسب إلى اﻷزهر بتاتا، أله إمال ، الدكتوراة بتاعتك زاي دكتوراهات غنيم ( أبجني تعرفني )....؟؟؟؟، و لا أكيد الفلول و الطرف التالت عينه منك!!!.

كفاية بقى ضحك على الناس تحت ستار الدين، بني أدم مزيف، إيدك مليانة دم ناس كتير، شخصية أقل ماتوصف بتدني مستواها اﻷخلاقي و الديني، الناس زمان كانت فاهمة إن أمن الدولة بيعذب فيك، مكانوش يعرفوا إن أمن الدولة كان بيعلف فيك.

أه يازمن لا بتخلي إلي ماشي ماشي و لا إلي راكب راكب