السبت، 27 أكتوبر 2012

فكاهيات

أولاً احب ابتدي بفكاهية الكتاتني؛

بناء على تصريح من مدير مكتبه إن مجلس الشعب مازال قايم، أما بالنسبة للعربية إلي هي سبب إشكال كبير!، فهي هتستمر مع الكتاتني، و الحراسة كمان، و على الشعب خبط دماغه في أي حيطة.

إعتمد مدير مكتب الكتاتني، على رؤساء مجلس الشعب القدام في تقنين إحتفاظ الكتاتني بالعربية و الحراسة كمان!!!!!.

طيب هو كان فيه رئيس مجلس شعب قاعد في البيت؟؟؟، يعني على قد معرفتي، إلي قبل سرور كان المحجوب و إغتيل، فلا إحتفظ بعربية و لا حراسة، سرور قاعد في السجن و محدش قال إنه راكن العربية في الزنزانة إلي جنبه!!!، و أكيد معهوش حرسة في نفس العنبر!!!، و بعدين هو نسى إن إحنا بنحاول نغير وضع كان ماشي غلط؟؟؟؟، أو بيوحي للبعض إن الكتاتني هيكون رئيس مجلس الشعب القادم!!!، فعلا إيه بقى نرجع العربية و الحرس و بعد كده ناخدهم تاني!!!.

فكاهية الدستور؛

طبعاً الكل مستني الدستور ، و أنا واحد من الناس ديه، بس للأسف دخلت على موقع التأسيسية، و قريت المواد إلي رسوا عليها و إلي فيه مشاكل حواليها، و قريت كمان التعليقات بتاعة الناس.

أحب أتكلم الأول عن تعليقات الناس؛ عجبني جداً إن فيه ناس كتيرة بتبدي رايها في مواد الدستور، بس السؤال: هو فيه حد بيسمع أو بيقرا الكلام ده؟؟؟.

للأسف قريت تعليقات تحت بعض المواد إلي أقرتها التاسيسية، الناس بتطالب بحاجة و اللجنة إستقرت على حاجة تانية خالص!!!.

و بعد كده هيستفتوا الناس على مواد الدستور، طيب الراجل أو الست إلي بيفكوا الخط بالعافية و دول كتير قوي، هيستفتوهم إزاي؟؟؟، إيه هينظمولهم قاعات للإستماع لمواد الدستور مع وجود مفسرين؟؟؟.

و لا إبصمي يا ست ، إبصم ياعم و خد إلي فيه النصيب بعد ماتبصم؟؟؟.

سؤال تاني، هتستفتوا على الدستور إزاي؟؟، هتوزعوا على كل شخص الدستور كامل و بعد كده تطالبوه بعد إسبوع مثلاً يعدي عليكم يستفتي، و لا هيكون زاي الإعلان الدستوري، شوية مواد و إلطع الكريمة هنا؟؟؟.