الجمعة، 21 يونيو 2013

هجوم شخصي على الدكتور

تحديث

كتبت الموضوع ده في 2011/06/14
و كان قصدي بالدكتور هو الدكتور / مصطفى الفقي.

أيون , و ساعتها وصلني كمية كبيرة من الهجمات المرتدة!!!!.

معن الدكتور مؤيد لسياسة الرأي و الرأي الأخر!!!.

بس لما شفت حلقة الحسيني و إنتقاده للدكتور، إتصال سريع من الدكتور شديد اللهجة، دفاع شرس!!.

المهم، ظهر من كام يوم تسجيل منسوب لحسني مبارك، و جاب الأخر من الدكتور.

راجل كل مشكلته الفلوس، و ده فعلاً، شراكته في الشركة الوطنية للغزل و النسيج، و ديه شركة مقرها الإسكندرية، و صاحبها إلي واخد الصورة الأمامية هو حسام نجيب.

نتكلم شوية عن حسام نجيب، واحد من عيلة ميسورة الحال، و لكن في فترة ما، مبقاش معاه فلوس، عادي ياما رجال أعمال فلوسهم بطير، و بعض رجال الأعمال فلوسهم بترجع، بس لما فلوسه ترجع بعد تربية شوية دقن و مراته تتحجب فيها كلام شوية.

المهم مش هطول عليكم و إنتم تقولولي طول، حسام إنضم للإخوان !!!!، أيون للإخوان ، هتقولوا ماإنت قلت إنه من عيلة ميسورة؟؟؟؟.

أيوة من عيلة ميسورة بس متستحملش إنهم يغزو أفريقيا بصناعة النسيج، ميسمحلهمش بمعرفة القوانين الخاصة بالغزل و النسيج!!!!.

و فضلت الدايرة تلف لغاية لما بان الدكتور من خلف الستار ، و طلع بهيئته البهية.

الدكترو كان ساعتها سايب الرياسة ، بس لسه في مجلس الشعب، رئيس لجنة العلاقات الخارجية، طبعاً كان عضو مجلس الشعب مستقل لا يتبع بتاتاً الحزب الوطني نهائياً.

لا بيتصل بجمال مبارك، و لا كان بيتصل بحد في الرياسة خالص، و لا كان بيدور على أدوار و لا حاجة!!!!.

بس جت كلمة مبارك في وقتها، و بصراحة فرحان إنه إتفضح، كفاية شعبطة و أخد أدوار، محسوب على النظام السابق مية في المية ، مصلحته الشخصية أولاً و بعد كده أي مصلحة تانية تكمل مفيش مشكلة ، البحر بيحب الزيادة.

سيبك من كل ده، شراكته في الشركة الوطنية للغزل و النسيج ، و طبعاً هيطلع مستشار للشركة في الغزل و النسيج، شراكة مع جماعة الإخوان، و لو حد شاكك في الكلام ده يروح و يسأل و يشوف.


لحم كتاف مصطفى الفقي من خير ريسه مبارك، سابوه يلعب و يكبر و ياكل الفلوس، لدرجة مبادلة السلع بالدهب من الدول الأفريقية، و طبعاً راجل وطني زاي مصطفى الفقي كان بيساعد مصر و علاقتها الخارجية مع دول أفريقيا، بس فيه مشكلة، هو مش الدكتور قال إن مبارك كان مهمل العلاقات الخارجية الأفريقية؟؟؟؟؟.

ماعلينا ، هيطلع حجة للموضوع، ماهو مشارك رئيسي في ثورة 25 يناير ، و ربنا يسهل هيسقط مرسي اليومين إلي جايين، و مش بعيد يكون في شراكة مع الجماعة إلي هتتولى شؤون الحكم بعد مرسي و جماعته.

بصوا لحياته و بدايته، و هتلاقوه شخصية متسلقة، تحتيها جثث كتير  قوي.

بيشتكي إن ذكريا عزمي كان بعبع، إمال سعدتك إيه ، ده كل إلي يواجهك تلسعه اللسعة إياها ميطلعش عليه صبح.

و حاجة للعلم ، مشكلته مع ذكريا عزمي ، بدايتها لما مصطفى الفقي حب يبقى رئيس ديوان رئيس الجمهورية و إبتدى يدعم نفسه و يلم الشلة حواليه، و أغلبيتهم من السكرتارية الخاصة لمبارك ، إلي لبسوا البجامة من بدري، و طلعوا على شاشات التليفزيون يشتكوا من مبارك و أفعاله، و يدعموا في دور مصطفى الفقي.

بس للأسف ، ذكريا عزمي دخل السجن، و مصطفى الفقي و الشلة قعدوا في التليفزيون يحكوا القصص عن مبارك و شلته.

مصطفى الفقي كان يشخ على نفسه لو مبارك شد الحزام عليه، و يروح يولول للناس.

زاي مامبارك بيتحاكم ، و شلته بتتحاكم ، و لو كانت المحاكمات مسرحية ، فكان لازم يكون من أبطال المسرحية مصطفى الفقي و الشلة بتاعته.

بس شكلها هتحلو و مصطفى الفقي قرب على المفرمة، بصراحة أجدع من مسرحية المحاكمات.

هنتفرج!!!، و هنشوف.

المقولة الأولى 

 (جيل ٢٥ يناير أخجلنا لأنه استطاع أن يفعل ما فكرنا فيه ولكن كنا نخشاه).

طيب ده إنت على كلامك كنت بتقول لمبارك إنت وحش في وشه، يبقى إزاي تخاف أو تخجل من إلي عمله جيل 25 يناير ، ده حضرتك من المقاومين للفساد المباركي من زماااااااااااااااااااااااان!!!، بس مكنش باين!!!.
طبعاً الدكتور  معروف للكل ، مفيش حد في مصر أو برة مصر ميعرفش الدكتور؟؟؟؟.

خاصة إنه من مؤيدين ثورة 25 يناير ، من زمان ، من قبل ماتقوم بفترة طويلة ممكن يكون مدعمها من ساعة لما كان رياسة الجمهورية؟؟؟؟.

طبعاً إختاروه في رياسة الجمهورية ، ك--------------- نظراً للكفأة!؟!؟، و مش للتقارير الأمنية خالص!!!!!.

و نظراً للشفافية إلي ماشي بيها على طول و طبعاً بقت منتشرة في مصر بعد 25 يناير ، حكى في كل حتة هو ليه مشى من رياسة الجمهورية ، و طبعاً بعد عمو (بوبع الرياسة) لما إتحط في السجن ، طلع إن (بوبع الرياسة) هو السبب في المكيدة الفظيعة إلي مشى بسببها الدكتور من رياسة الجمهورية.

و طبعاً كان فيه لقاءات مع حد من الرياسة و أكد إن الدكتور  كان مظلوم مع (بوبع الرياسة).

بس فيه حاجة تانية يا دكتور ، هو إنت كنت بتحب مبارك و لا كنت مبتحبهوش ؟؟؟، و لما (بوبع الرياسة) كان مطلع عين كل إلي في الرياسة (أغلبية روايات سواقي رياسة الجمهورية)، إمال كان مبارك بيستعين بيك في شوية ملفات ليه؟؟؟؟(أكيد معجب بتفكيرك العبقري) بس هو كان فيه حد أيام مبارك بيفكر؟؟؟.

بلاش ، طبعاً نجاحك في إنتخابات المجالس النيابية، الشعبية ، بعيد كل البعد عن مساعدات الأجهزة الأمنية و أكيد أمن الدولة إلي كان متحكم في الإنتخابات مدخلش طبعاً، حتى لو محصلش تزوير و أمن الدولة مش عاوز المرشح ده ، عنده مليون وسيلة للإستبعاد!!!. بس هنعمل إيه الإستبداد و التزوير بييجي لغاية عندك و يقف!!!.

بس ديه مش مشكلتنا ، المشكلة في معاهم معاهم عليهم عليهم ، قبل 25 يناير بدقيقة كنت مع مبارك، و بعد 25 يناير بيوم كنت مع الثوار!!!!!!!!!!!!!!!!.

و عندنا مثل مشهور جداً للي يزعل مبارك منه ، الدكتور -------------.

يعني لو (بوبع الرياسة) زعل منك ، كان بمنتهى البساطة هيخلي مبارك يزعل منك و يكون مصيرك!!.
طيب و بلاش كده إيه دورك في المجالس النيابية، الشعبية، و خاصةً ما يتعلق بالغزل و النسيج؟؟؟؟.

يعني مفيش حد خالص من حبايبك رجال الأعمال عملتلهم جمايل؟؟؟، مفيش أي حاجة عدت من تحت الترابيزة خالص؟؟؟.
ممكن أكون ظالم ، بس للأسف معتقدش.

أما المقولة الثانية 

لن تنضم لأى حزب سياسى ولن تمارس عملا سياسيا بعد اليوم، مضيفا: (سعدت بنجاح الدكتور -----، وكنت هازعل لو جاء مرشح هفأ كما أننى سأكتفى بالعمل التنويرى فقط).

بجد ربنا ستر يا دكتور، و مكنتش إنت الكسبان!!!.

ممكن أفهم ماهو العمل التنويري ؟؟؟؟، طيب لو رجال الأعمال (قصدي الشعب) ضغطوا عليك لتكملة المسيرة السياسية ، أكيد طبعاً هتتنازل تبعاً لرغبة الجماهير العريضة!!!.

المقولة الثالثة

(ولكن اليوم الثورة تغيرت وظهر أسوأ ما فى الشعب مثل الانتقام والتشفى والابتزاز والتخوين والإقصاء والاستبعاد).

حضرتك مسبتش لا مبارك و لا عيلته، و لا بعبع الرياسة إلا لما قطعت في فروتهم و فروة معارفهم ، هو حضرتك بتقول المقولة ديه لمين سعادتك؟؟؟؟، هو حضرتك سيبت أي حد عملك هش إلا و طلعت عينه!!!؟؟؟.

أما المقولة التالية فلا تنم أبداً عن أي حاجة ، نقدر نقول عليها مقولة عرضية إفقية ، سطحية ، أي حاجة !!!!!!.

(بعد وفاة حفيد الرئيس (الراجل فصل) وانخفض اهتمامه بالحياة السياسية).

طبعاً مقولة تخصص عمل تنويري ، ده حضرتك مبارك مش أي حد إلي سعادتك بتتكلم عليه ، حضرتك كنت شغال سكرتير عنده ، بس هنعمل إيه ؟؟؟.

بمعنى إن السكرتارية الخاصة كانت بتنعم بمميزات كتيرة ، بس طبعاً تبعاً لكلام سواقين رياسة الجمهورية ، ف(بوبع الرياسة) كان البوبع ، بس أنا مشفتش حد من السكرتارية، بمعنى أصح من أمانة رياسة الجمهورية طلع و إشتكى في (بوبع الرياسة) ، ممكن يكونوا راضيين عليه؟؟؟، أو خايفين منه جداً جداً حتى و هو في السجن ما إنت عارف حضرتك إيده طويلة، طيب تخيل لما أعضاء الأمانة العامة برياسة الجمهورية راضيين أو خايفيين، إمال سكرتير الرئيس لل------- يبقى عامل إزاي؟؟؟؟.

و عندنا مثال تاني لواحد كان برضوه في نفس منصب سعادتك، و برضوه كان بوبع الرياسة موجود، و  إتفرج راح فين ( م.ع ) ، ممكن نقله لأمريكا كان نفي من بوبع الرياسة؟؟؟.

و الكلام ده مش دفاع عن مبارك أو بوبع الرياسة، ده هجوم على الدكتور، بأمثلة كانت في نفس المنصب، و مفيش حد منهم لا زم و لا فتح بقه!!!!!. 

و طبعاً الرد المقنع (أنا من زمان بزم فيهم و في وشهم)، و بعد كده يطلع على مشوار حامل لرسالة من مبارك؟؟؟.

إنما الدكتور الشجاع ، ماهمهوش أي حد و إنطلق على البحري، ممكن التعود على التسلق ميزة، و لا عيب، مش عارف؟؟؟؟؟.
و ده هجوم شخصي على الدكتور ، معرفة قديمة !!!.